Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat malborski. Nowe mosty na Wiśle i Nogacie w ramach pomorskiej "szprychy" Centralnego Portu Komunikacyjnego

Radosław Konczyński
Jedna z koncepcji architektonicznych Portu Lotniczego Solidarność w gminie Baranów
Jedna z koncepcji architektonicznych Portu Lotniczego Solidarność w gminie Baranów Materiały CPK Sp. z o.o.
Za 12 lat powiat malborski będzie przecinać kolej dużych prędkości? Takie plany roztacza spółka Centralny Port Komunikacyjny. Nowa linia kolejowa miałaby powstać w ramach tzw. szprychy nr 1.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać 37 km na zachód od Warszawy na obszarze ok. 3000 hektarów. Rząd nazywa go węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Częścią planowanego wielkiego przedsięwzięcia jest Program Kolejowy CPK, na który składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.

Województwa pomorskiego dotyczy szprycha nr 1. To linia stanowiąca planowane przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej od CPK w kierunku Kujaw i Pomorza. 308-kilometrowa trasa pobiegnie z CPK do Włocławka, gdzie rozdzieli się na dwie: przez Grudziądz do Trójmiasta, a przez Toruń, Bydgoszcz, Nakło nad Notecią i Szczecinek do Koszalina.

W ramach szprychy nr 1 ma powstać nowa linia nr 5 na odcinku CPK – Płock – Grudziądz – Gdańsk. Patrząc od północy – linia z Trójmiasta będzie biegła równolegle do obecnie istniejącej linii nr 9, obok Mokrego Dworu, Grabin-Zameczku, Suchego Dębu do Wisły, gdzie musiałby powstać most w okolicy Boręt w gminie Lichnowy. Następnie pod uwagę brane są dwa warianty.

W jednej wersji tory biegłyby na południe od Boręt i przecinały drogę powiatową między Lisewem Malborskim a Dąbrową (musiałaby powstać estakada lub tunel, tak jak na kolejnych skrzyżowaniach z innymi drogami). Następnie przecinać będą linię nr 9 i poprowadzą do Kończewic. Drugi wariant zakłada, że trasa zostanie poprowadzona na północ od Boręt, między Dąbrową a Lichnówkami, przez linię E95 do Kończewic. Stąd przez drogę krajową nr 22, na zachód od Miłoradza do Pogorzałej Wsi, gdzie planowany jest most kolejowy na Nogacie, by dalej można było się dostać przez Kwidzyn do Grudziądza.

Twórcy CPK raczej nie czytali… Planu Odnowy Miejscowości Pogorzała Wieś uchwalonego przez Radę Gminy Miłoradz jesienią 2010 roku. Jako piąty priorytet została tam wymieniona odbudowa mostu na Nogacie, tyle że drogowego, łączącego Pogorzałą Wieś i gminę Sztum w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i skrócenia czasu przejazdu. Realizację szacowano do 2013 roku za 5 mln zł przy wsparciu środków unijnych.

O istnieniu tego planu przypomniał nam pół-żartem, pół-serio wójt Miłoradza, poproszony o komentarz w sprawie szprychy CPK i nowego mostu na Nogacie.

- Dla lokalnego patrioty, za jakiego się uważam, i Polaka-patrioty rozwój mojego kraju jest dla mnie bardzo ważny. Ale muszę przyznać, że gdy zobaczyłem te plany, to zrobiłem ogromne oczy, bo zastanawiam się, na ile to jest realny pomysł, skoro tyle lat czekamy na realizację dużo mniejszego, jakim jest przebudowa drogi krajowej nr 22 – mówi Arkadiusz Skorek, wójt Miłoradza.

Innym przykładem z lokalnego "podwórka" są modernizacje linii 207 z Malborka do Gardei, która wciąż trwa, a powinna była zakończyć się jesienią 2019 r., i wspomnianej linii nr 9 z Gdyni do Warszawy, która została zrealizowana z poślizgiem. Ale wracając szybko do Miłoradza...

Na razie nikt do gminy w sprawie tej inwestycji związanej z CPK się nie zgłaszał, a na pewno rozmowy będą potrzebne, bo linia jest planowana na prywatnych gruntach - dodaje Arkadiusz Skorek.

Z informacji umieszczonych na stronie CPK wynika, że prace przygotowawcze ruszą w tym roku dla pięciu innych linii kolejowych:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka – Łomża 
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość
  • Łętownia – Rzeszów
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

- Celem spółki na najbliższe miesiące będzie przedstawienie dla wybranych linii rozwiązań technicznych, np. przeprowadzenia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko - informuje CPK.

CPK. Harmonogram szprychy nr 1 na Pomorzu

Wg wstępnego harmonogramu Programu Kolejowego CPK, pomorska „szprycha” będzie w latach 2021-2029 (na poszczególnych odcinkach) objęta pracami przygotowawczymi. W 2025 r. miałaby rozpocząć się budowa pierwszego odcinka – od CPK do Włocławka. Prace budowlane w kolejnych latach byłyby kontynuowane, a w 2029 r. zaczęłyby się na Pomorzu. Koniec zadania założono na rok 2032.

Budowa nowej linii CPK do Warlubia o długości 89 km ma być połączona z modernizacją istniejących odcinków linii kolejowych (nr 9, 131 i 20) do Trójmiasta, przez Grudziądz, Tczew, i dalej do Słupska. Ich remont zakłada podniesienie do standardu umożliwiającego prędkość pociągów 200 km/h. Łącznie na terenie województwa modernizacją objęte będzie 378 km linii kolejowych.

Lokalne Centrum Sterowania w Malborku już działa [WIDEO, ZDJ...

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto