Przy wjeździe do Malborka od strony Tczewa obecnie trzeba odstać kilka, czasem kilkanaście minut w korkach. Wszyscy, którzy się spieszą, powinni doliczyć ten czas, by się nie denerwować. Tuż za rogatkami miasta w kierunku miejscowości Cisy ruch na odcinku kilkudziesięciu metrów odbywa się jednym pasem. Auta puszczane są wahadłowo.
Przypomnijmy, że rozbudowa drogi krajowej nr 22 między Malborkiem a Cisami obejmuje odcinek ok. 1,4 km. Na całej długości powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, która zostanie poprowadzona od strony Kałdowa (czyli po lewej, patrząc w kierunku Malborka) i połączona z ciągiem już istniejącym w granicach miasta. Zostanie także skorygowana istniejąca sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu z ul. Tczewską.
Jednym z głównych celów inwestycji jest wzmocnienie jezdni i budowa kanału technologicznego.
Przebudowa tego odcinka ma potrwać do listopada 2022 r. i kosztować ok. 9,9 mln zł. Inwestycję wykonuje firma Strabag, która w przetargu zaproponowała nawet cenę niższą o niespełna 100 tys. zł od tego, co planowała wydać GDDKiA.
Realia gospodarcze od tamtej pory się zmieniły, o czym mogą świadczyć ostatnie przetargi na rozbudowę dwóch innych odcinków DK 22 w powiecie malborskim. Niedawno pisaliśmy o otwarciu ofert na odcinek Malbork – granica województwa pomorskiego (ok. 10,2 km). GDDKiA chciała wydać ok. 158,1 mln zł, ale najtańsza z pięciu ofert jest za droga o ponad 17 mln zł. Przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty.
Teraz podobna sytuacja jest również w postępowaniu na wyłonienie wykonawcy robót przy rozbudowie „22” między Knybawą a Gnojewem. Oferty zostały otwarte pod koniec kwietnia. Te rozbieżności między cenowymi oczekiwaniami inwestora i firm są mniejsze, ale i odcinek jest krótszy, bo blisko 6-kilometrowy. GDDKiA zamierza przeznaczyć ok. 110,6 mln zł, tymczasem potencjalni wykonawcy chcą za wykonanie zadania:
- PORR – 115 465 806,82 zł;
- konsorcjum firm Polimex Infrastruktura (lider), Polimex Mostostal i Polbud Pomorze (partnerzy) – 120 838 860,63 zł;
- Budimex – 122 024 819,35 zł;
- konsorcjum firm NDI (lider) i NDI Sopot (partner) – 126 441 029,55 zł;
- konsorcjum firm Rubau Polska (lider) i Poltores (partner) – 142 361 374,65 zł;
- Strabag – 157 710 114,08 zł.
Przypomnijmy, że między Knybawą (mostem na Wiśle) a Gnojewem zostaną rozebrane dotychczasowe płyty betonowe i w to miejsce wybudowana będzie nowa konstrukcja drogi.
- Na jej dwóch odcinkach przekrój trasy będzie miał układ 2+1, tj. po dwa pasy w jednym kierunku i jeden pas w przeciwnym, by umożliwić bezpieczne wyprzedzanie innych pojazdów. Zostaną również przebudowane skrzyżowania. W Kończewicach na skrzyżowaniu z drogami do Mątów i Lisewa Malborskiego będzie zainstalowana sygnalizacja świetlna. Dla zapewnienia skomunikowania przyległych terenów powstaną drogi serwisowe. W projekcie nie zapomnieliśmy również o pieszych i rowerzystach, wzdłuż całego odcinka zostanie zbudowana ścieżka pieszo-rowerowa – przypomina Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Przy drodze zostanie przebudowany układ odwodnienia, oświetlenia drogowego oraz zbudowany kanał technologiczny. Przebudowane zostaną przepusty pod „krajówką”.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?