Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat malborski. Trasy rowerowe nie wszędzie są idealne. Miłośnicy dwóch kółek mogą liczyć na lepsze warunki do jazdy? W planie są zmiany

Anna Szade
Anna Szade
Radosław Konczyński
Na co mogą liczyć rowerzyści z Malborka i okolic? Na razie jest sporo słabych punktów i białych plam. Władze zapewniają, że nie powiedziały jeszcze ostatniego słowa. W tym roku w budżecie miasta zagwarantowano środki na dokumentację techniczną miejskiego odcinka Subregionalnej Trasy Rowerowej. Czy to oznacza szansę na poprawę w przyszłości?

Mająca liczyć 272 kilometry Subregionalna Trasa Rowerowa to pomysł władz województwa pomorskiego. Zgodnie z założeniami, ma obejmować południowe Kaszuby, Kociewie, Powiśle i Żuławy. Co ciekawe, choć wygląda to na kolejny wyłącznie rekreacyjny czy turystyczny szlak, ale nie będzie to jedyna funkcja.

Melodia przyszłości, czyli EuroVelo. To znak jakości i wygoda dla rowerzystów

Projektowany szlak wkomponuje się on w planowaną międzynarodową trasę wiodącą z Berlina do Tallina, przebiegającą przez pięć państw: Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. W przyszłości ma stać się elementem europejskiej sieci tras rowerowych EuroVelo i to jest klucz do spełniania bardzo różnorodnych potrzeb rowerzystów.

Celem EuroVelo jest zachęcenie ludzi do częstszego podróżowania rowerem zamiast samochodem. Choć niektórzy będą mogli doświadczyć jazdy rowerem przez cały kontynent, większość podróży ścieżkami EuroVelo odbywać się będzie lokalnie: do szkoły, pracy, na zakupy czy dla relaksu. Jednak każda podróż takim szlakiem będzie nieco bardziej podniecająca, gdy użytkownik będzie miał świadomość, że z danego miejsca może śmiało dojechać rowerem do Moskwy, Aten czy Santiago de Compostela – podkreślają twórcy sieci EuroVelo.

Co ciekawe, zgodnie z założeniem to nie tylko budowane od podstaw nowe ścieżki, bo system tworzony jest w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych oraz krajowych ścieżek i tras rowerowych. EuroVelo jest więc klamrą, i to nie tylko symboliczną.
Międzynarodowy status szlaków wybranych na fragment sieci pomaga w zdobyciu funduszy i poparcia politycznego. Jedynie szlaki zaaprobowane przez koordynatora EuroVelo mają prawo do używania tejże nazwy. Jest to ważny znak jakości zarówno dla rowerzysty, jak i gospodarza szlaku.

30 samorządów na trasie. Jest też nasz powiat

Budowa ścieżek EuroVelo jest prowadzona przez państwowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz organizacje pozarządowe we wszystkich krajach Europy. Zupełnie nowy odcinek, na którym znalazł się Malbork, ma być wspólnym wysiłkiem 30 samorządów, których włodarze dwa lata temu podpisali list intencyjny w tej sprawie. Są wśród nich przedstawiciele władz z powiatu malborskiego: starosta Mirosław Czapla, Marek Charzewski, burmistrz Malborka, Jerzy Szałach, burmistrz Nowego Stawu, Marek Szczypior, wójt Starego Pola i Jan Michalski, wójt Lichnów.

Wszyscy zobowiązali się do współpracy przy realizacji, utrzymaniu i promocji długodystansowej trasy rowerowej. Jej przebieg wynika z gotowej już „Koncepcji rozwoju sieci tras rowerowych w centralnej strefie województwa pomorskiego”, przygotowanej na zlecenie władz regionu.

Czy to tylko marzenie? Nie, bo to zadanie dostało zielone światło w strategii rozwoju województwa pomorskiego do 2030 r., jednym z filarów jest rozwój komunikacji, również rowerowej. Jest więc szansa, że będzie to przedsięwzięcie realizowane z dofinansowaniem unijnym.

Korzyści dla rowerzystów oznaczają wydatki. Ile potrzeba pieniędzy?

Ile może kosztować przyszła EuroVelo nr 20? Trasa będzie prowadzić równoleżnikowo od granicy z województwem zachodniopomorskim przez Miastko, Bytów, Sominy, Kościerzynę, Skarszewy, Pszczółki, Tczew, Malbork, Dzierzgoń do granicy z województwem warmińsko – mazurskim.

Całkowity koszt Subregionalnej Trasy Rowerowej został oszacowany przy uwzględnieniu głównego przebiegu trasy w opracowanej już analizie finansowej. Według szacunków wydatki mogą wynieść 176 466 750,12 zł , a dla powiatu malborskiego maksymalnie 16 582 131,78 zł.

Na co pójdą te pieniądze? Jak czytamy, w koncepcji "w ramach przedsięwzięcia uzupełniona zostanie sieć tras rowerowych w regionie, ustawione zostanie oznakowanie oraz wybudowane będą miejsca postojowe wraz z miejscami rekreacyjnymi w celu stworzenia dogodnych warunków aktywnego wypoczynku dla turystów rowerowych oraz społeczności lokalnych". Część trasy wykorzystuje nasypy nieczynnych i rozebranych linii kolejowych, które pozwalają na odizolowanie długich odcinków przyszłych tras dla rowerzystów od sąsiedztwa ruchu samochodowego.

Wzmocnienie mobilności rowerowej wydaje się kluczowe w obliczu zmian klimatycznych będących efektem emisji dwutlenku węgla. Rozwój sieci tras rowerowych w województwie umożliwi mieszkańcom i turystom bezpieczne korzystanie z rowerów, będących coraz powszechniej wybieraną alternatywą dla komunikacji samochodowej – tłumaczą pomysłodawcy przedsięwzięcia.

Nowy szlak w powiecie. Co to oznacza dla miłośników dwóch kółek?

Trasa w powiecie malborskim prowadzi od mostu tczewskiego do zamku w Malborku, przez gminy Lichnowy i Nowy Staw oraz gminę i miasto Malbork. Ten odcinek o długości 32,5 km miałby się kończyć przy zamku.
Malbork orientacyjnie zagwarantował na potrzeby tej przyszłej inwestycji 50 tys. zł. To nie znaczy, że są te pieniądze w budżecie miasta przeznaczone są już na jakiekolwiek działania. Jeszcze nie.

Subregionalna Trasa Rowerowa to połączenie istniejących odcinków. Zapisanie tych środków daje nam możliwość projektowania brakujących elementów – mówi nam Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Co zyskaliby rowerzyści z Malborka i powiatu? Oto szczegóły:

  • oznakowanie 32,5 km szlaku rowerowego,
  • wybudowanie 14,15 km nowych dróg rowerowych,
  • wybudowanie 1 km nowych ciągów pieszo-rowerowych,
  • poprawę nawierzchni 0,1km dróg lokalnych,
  • wykorzystanie 13,8 km istniejących dróg rowerowych,
  • wykorzystanie 2,4 km istniejących ciągów pieszo-rowerowych,
  • wykorzystanie 1,05 km istniejących dróg w ruchu ogólnym,
  • wybudowanie 7 miejsc odpoczynku,
  • wykonanie 10 innych elementów infrastruktury (liczniki rowerowe, tablice informacyjne, kładki pieszo-rowerowe, udrożnienie zasypanych wiaduktów, wykonanie punktów widokowych itp).

Jak zapowiadają autorzy dokumentacji, ten ostatni ostatni przystanek przy malborskiej warowni wcale nie jest ostateczny, bo warunkowo szlak poprowadzony jest dalej.
- Opracowanie dalszego przebiegu trasy w kierunku wschodnim wymaga nawiązania ściślejszej współpracy z województwem warmińsko-mazurskim. Tym niemniej, koncepcja trasy subregionalnej przedstawia dwie możliwości poprowadzenia trasy w kierunku wschodnim, od zamku w Malborku w kierunku Elbląga lub Małdyt – czytamy w koncepcji opisującej przyszłą Subregionalną Trasę Rowerową.

Co mogłoby więc być dalej? Wariant I prowadzi spod zamku w Malborku wzdłuż drogi krajowej nr 22 w kierunku Starego Pola i Elbląga.

Jest on łatwiejszy do wykonania z uwagi na mniejsze potrzeby inwestycyjne, lecz mniej atrakcyjny z uwagi na przebieg w dużej części przy ruchliwych drogach krajowych – uważają autorzy koncepcji.

Natomiast wariant II, uznawany za podstawowy, prowadzi sprzed zamku w Malborku w kierunku Starego Targu, Dzierzgonia, Myślic i Małdyt, wykorzystując dawną linię kolejową Malbork - Stary Targ - Dzierzgoń - Myślice - Małdyty. Jest on znacznie bardziej atrakcyjny, jednak drogi, bo wymagałby adaptacji na drogi rowerowe dawnych nasypów kolejowych, mostów i wiaduktów. Możliwe jest wykorzystanie w pewnym zakresie również dróg lokalnych, szczególnie na wschód od Dzierzgonia.

Jak wyglądałyby poszczególne odcinki Subregionalnej Trasy Rowerowej w powiecie malborskim? Przestawiamy ją niemal kilometr po kilometrze w naszej galerii. Materiał powstał w oparciu o dokumenty przygotowane na potrzeby inwestycji.

Powiat malborski. Najważniejsze inwestycje samorządowe 2021....

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto