Sugerowane zmiany dokonywane przez organ prowadzący dotyczące sieci szkół – tj. miasto Malbork, zakładają jednoznaczną likwidację Gimnazjum nr 3 im. Stefana Batorego i wchłonięcie jej przez Szkołę Podstawową nr 5 w Malborku. Taka sytuacja nie budzi entuzjazmu, powoduje atmosferę niepewności wśród pracowników gimnazjum co do przyszłych losów szkoły. Pracownicy są rozgoryczeni i czują się ukarani za pracę, jaką włożyli w tworzenie szkoły.
Realizacja planów miasta rozproszy wieloletni wysiłek i niepowtarzalną energię zespołu ludzkiego, którego działania przynosiły dumę i splendor dla władz miasta, a wychowankom szkoły stwarzały możliwość edukacji na poziomie porównywalnym do najlepszych szkół województwa pomorskiego. W odczuciu pracowników szkoły, przedstawione projekty organu prowadzącego nie uwzględniały żadnych innych racji i pomysły organu uznane zostały za jedynie słuszne i najlepsze.
„Reformuję, jak kazano” - to nie zawsze najlepsze rozwiązanie dla malborskiej oświaty. Gdyby władze Malborka jako organ prowadzący, po uzyskaniu merytorycznego wsparcia, zechciały zainwestować siły w utworzenie liceum ogólnokształcącego w miejsce zlikwidowanego Gimnazjum nr 3 i włączyć perspektywiczne myślenie w sferze edukowania malborskiej młodzieży, antyreforma MEN nie poczyniłaby takich negatywnych skutków, które dotkną wielu uczniów.
Warto dokładnie przyjrzeć się planom i zastanowić się, czy to na pewno dobry kierunek zmian, które karcą kadrę Gimnazjum nr 3 za ponadprzeciętne wyniki nauczania, ponadprzeciętne wskaźniki EWD, ponadprzeciętne lokaty sportowe i niewątpliwie ponadprzeciętną liczbę laureatów i finalistów w olimpiadach przedmiotowych.
Nie sposób tu nie uwypuklić roli dyrektora szkoły (Nominowany Nauczyciel Roku 2011, Super Dyrektor Szkoły 2016), którego działania mają niebagatelny wpływ na jakość szkoły.
- Stworzył wraz ze swoim zespołem kulturę szkoły, która stymuluje do rozwoju i współpracy, uwrażliwia na różnorodne potrzeby dzieci i dorosłych, jest otwarta na współpracę międzyszkolną oraz międzynarodową. Towarzyszy na co dzień uczniom, nauczycielom, rodzicom i społeczności lokalnej, dzieląc się własną pasją i zainteresowaniami, stawiając sobie i innymi wyzwania, które wymagają odwagi i ciekawości poznawania ludzi i świata – mówiła dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW, kierownik Katedry Edukacji Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Warszawskiego, przewodnicząca Kapituły Konkursu Super Dyrektor, uzasadniając jej werdykt.
Ponadto, w planach nie uwzględniono głosów społecznych – w tym szczególnie środowiska szkolnego, które reprezentują również rodzice, a przede wszystkim uczniowie.
Wkrótce opublikujemy również stanowisko uczniów Gimnazjum nr 3. Odsyłamy też do piątkowego (9 grudnia) papierowego wydania "Dziennika Malborskiego", gdzie przedstawiamy zarys zmian planowanych przez władze Malborka w związku z reformą oświaty.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?