Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa drogi krajowej nr 22 w Malborku. Burmistrz wydał decyzję środowiskową. Czy to przybliża realizację inwestycji i co z ekranami?

Anna Szade
Anna Szade
Radosław Konczyński
Burmistrz Malborka wydał decyzję środowiskową dla inwestycji na malborskim odcinku drogi krajowej nr 22. Cały proces, od złożenia wniosku do opublikowania dokumentu, zajął 1070 dni. Co się w nim znalazło? Szereg wymagań dotyczących zieleni czy ograniczenia skutków drgań. Sporo miejsca poświęcono również sposobom ograniczenia skutków hałasu. Jest też mowa o ekranach akustycznych.

Przebudowa drogi krajowej nr 22 w Malborku. Co planuje GDDKiA?

W czwartek (2 lutego 2023 r.) w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej opublikowane zostało zawiadomienie o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Malbork – Królewo”. Dokument powstał na wniosek gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Drogi Krajowej i Autostrad. Przygotowanie zajęło 2 lata, 11 miesięcy i 3 dni, podczas których ustalano i konsultowano warunki, jakie będzie musiał spełnić inwestor w odniesieniu do planowanego przedsięwzięcia. To droga o sporym natężeniu ruchu przebiegająca przez środek miasta. Chodzi więc o to, by realizacja inwestycji sprawiła, że trasa będzie jak najmniej uciążliwa dla otoczenia. Decyzja ocenia ewentualne następstwa dla środowiska planowanego przedsięwzięcia. Bez niej nie ma mowy o jakimkolwiek innym kroku przybliżającym etap realizacji.

GDDKiA planuje rozbudowę i przebudowę ok. 3,6 km krajowej "22", począwszy od skrzyżowania al. Rodła z ul. Mickiewicza oraz całej al. Wojska Polskiego, aż do granic Malborka. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się:

  • wykonanie nowej konstrukcji jezdni o szerokości minimum 7 m i wzmocnienie konstrukcji istniejącej nawierzchni
  • budowę ciągu pieszo-rowerowego
  • budowę i przebudowę zjazdów z drogi krajowej nr 22
  • przebudowę istniejących sieci kolidujących z projektowanym układem drogowym
  • przebudowę przepustów w rowie przydrożnym w dwóch miejscach
  • przebudowę obiektu mostowego z kładką dla pieszych nad kanałem Ulgi na przepust o przekroju skrzynkowym
  • przebudowę rowów drogowych
  • budowę i przebudowę odwodnienia drogi
  • remont wiaduktu kolejowego oraz przejścia podziemnego
  • wycinkę drzew i krzewów.

241 drzew do usunięcia. Miasto ma swój plan na zieleń

Według GDDKiA, realizacja inwestycji wiąże się z koniecznością usunięcia 241 drzew oraz wielu krzewów. Inwestor od początku planował wykonanie nasadzeń zastępczych w stosunku 1:1. W praktyce propozycja drogowców która przewidywała posadzenie jedynie 50 drzew w granicach inwestycji. Pozostałe 191 owszem, miałyby zostać posadzone wzdłuż drogi krajowej nr 22, ale na terenie województwa pomorskiego, nie w Malborku. Władze od początku to kwestionowały.
W opublikowanej decyzji czytamy m.in. „o wymaganiach koniecznych do uwzględnienia” w odniesieniu do gospodarki zielenią. Chodzi o przedstawiony przez GDDKiA wykaz drzew i krzewów do usunięcia, który trzeba byłoby jeszcze dokładnie zbadać.

W dostępnym na stronie internetowej miasta dokumencie bardzo rygorystycznie określone też zostały wymagane ilości i parametry roślin przeznaczonych do nasadzeń.

W przypadku usuniętych drzew, nasadzenie drzew w proporcji 1:7 (czyt. za 1 drzewo usunięte 7 posadzonych) o wysokości minimum 2 metry i obwodzie pnia na wysokości 100 cm minimum 8 cm lub nasadzenie drzew w proporcji 1:5 o wysokości minimum 2,5 metra oraz obwodzie pnia na 100 cm minimum 12 cm – czytamy w decyzji środowiskowej.

Są też wytyczne dotyczące wycinanych krzewów. Tu mowa jest o proporcji 1:1. Oznacza to, że za każdy wycięty krzew lub 1 metr kwadratowy powierzchni zakrzewionej wymaga się nasadzenia równoważnej liczby krzewów lub stworzenie równoważnej wielkości powierzchni zakrzewionej. Sadzonki mają mieć co najmniej 2 lata i 20 cm wysokości.

Zieleń ma zostać w mieście. W przypadku braku dostępności miejsc do nasadzeń w obrębie pasa drogowego „krajówki”, nasadzenia pozostałej części drzew i krzewów muszą być przeprowadzone w innych miejscach w Malborku, w uzgodnieniu z magistratem.

Hałas na "krajówce". Jak go ograniczyć?

W decyzji jest też spory fragment dotyczący uciążliwości akustycznych. W tym przypadku pojawia się wymóg zastosowania nawierzchni cichej na całym projektowanym odcinku drogi, która obniży hałas drogowy o nie mniej niż 3 dB.
Przy analizie i doborze rozwiązań projektowych należy w pierwszej kolejności uwzględnić czynniki decydujące o emisji hałasu, takie jak:

  • pochylenie podłużne drogi,
  • lokalizację przystanków autobusowych i sposób realizacji zatok autobusowych,
  • rodzaj i parametry skrzyżowań, np. rozważenie zastosowania skrzyżowań typu rondo, dla którego prognozowany spadek emisji hałasu to ok. 4 dB
  • sposób sterowania ruchem,
  • zapewnienie możliwości zmiany sygnalizacji świetlnej do zmienności natężenia ruchu drogowego w porze dnia i nocy oraz w okresie letnim, czyli w sezonie turystycznym
  • wprowadzenie urządzeń kontroli prędkości
  • zastosowanie nawierzchni drogowej o wysokim współczynniku tłumienia, w tym nawierzchnie porowate, z domieszką gumy, w technologii dwuwarstwowej lub inne, pozwalające obniżyć poziom hałasu nawet o ok. 10 dB
  • dylatacje na wiadukcie z dodatkowymi nakładkami redukującymi hałas

Co z ekranami akustycznymi? Decyzja ich nie wyklucza

W decyzji nie zostały też przemilczane, uznawane za kontrowersyjne, ekrany akustyczne. GDDKiA tłumaczy, że ich montaż wynika z prawnych wymogów, których nie może ominąć projektując inwestycję w Malborku. Władze miasta krytykują natomiast ten sposób ochrony przed hałasem. Powołują się m.in. na negatywne stanowiska miejskiego i wojewódzkiego konserwatora zabytków. W Urzędzie Miasta jest też protokół z lustracji terenowej przeprowadzonej w październiku 2022 r. przez przedstawicieli Narodowego Instytutu Dziedzictwa w ramach monitoringu miejsca światowego dziedzictwa, jakim jest zamek. Budowa ekranów została uznana za jedno z zagrożeń i czynników oddziałujących na miejsce i kluczowy problem ochrony malborskiej warowni znajdującej się na liście UNESCO.

Opisano więc wymogi w przypadku dopuszczalności realizacji ekranów akustycznych, które powinny uwzględniać rozwiązania łagodzące negatywny wizualny wpływ tych barier na krajobraz:

  • zaprojektowanie nasadzeń pnączy wzdłuż ekranów;
  • zaprojektowanie w sąsiedztwie, tam gdzie będzie to możliwe, dodatkowych nasadzeń okrywowych krzewów i krzewinek z uwzględnieniem roślin zimozielonych;
  • dobór kolorystyki i rodzaju wypełnienia ekranów wpisujących się w krajobraz;
  • dobór optymalnej wysokości urządzeń ze względu na potrzebę ograniczenia negatywnego oddziaływania ekranów jako dodatkowych i nowych elementów w krajobrazie o charakterze dominanty;
  • zapewnienie wysokiej odporności elementów na uszkodzenia, wszelkie korozje, działanie środków wykorzystywanych w utrzymaniu dróg, wpływ czynników atmosferycznych, czyli m.in. temperatury i opadów;
  • zapewnienie materiałów umożliwiających skuteczne usunięcie graffiti;
  • wykonanie w przezroczystych częściach ekranów trwałych oznakowań w postaci cienkich poziomych czarnych pasków o szerokości 2 mm co 28 mm; zabrania się umieszczania na ekranach sylwetek ptaków drapieżnych.

W decyzji pojawiają się również wymogi dotyczące m.in. przyszłego odwodnienia drogi oraz zapewnienia ochrony przed negatywnym wpływem drgań.
Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się na bip.malbork.pl TUTAJ.

Jak czytamy w obwieszczeniu, „stronom postępowania przysługuje prawo wniesienia odwołania od opublikowanej decyzji za pośrednictwem Burmistrza Miasta Malborka”. Jest na to 14 dni, liczone od dnia jej doręczenia. Zgodnie z art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego doręczenie stronom decyzji uznane zostanie za skuteczne po upływie 14 dni liczonych po dniu, w którym upubliczniono niniejsze zawiadomienie. W tym przypadku to 2 lutego 2023 r.

Jak się dowiedzieliśmy w gdańskim oddziale GDDKiA, wydana decyzja środowiskowa dla rozbudowy DK22 w Malborku jest obecnie szczegółowo analizowana.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto