Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przy kupnie mieszkania Polacy oczekują rozwiązań eko, ale głównie z oszczędności. Chodzi m.in. o fotowoltaikę i samochody elektryczne

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
Rozwiązania ekologiczne na osiedlu odgrywają rolę przy kupnie mieszkania, choć rzadko są najważniejszym kryterium.
Rozwiązania ekologiczne na osiedlu odgrywają rolę przy kupnie mieszkania, choć rzadko są najważniejszym kryterium. Karolina Misztal/Polska Press/ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Przy kupnie mieszkania z rynku pierwotnego klienci coraz częściej zwracają uwagę na ekologię – mówią jednym głosem deweloperzy. Jest to widoczne szczególnie w segmencie premium. Troska o środowisko wydaje się jednak dla Polaków mniej ważna niż fakt, że rozwiązania eko pozwalają uzyskać niższe koszty utrzymania.

Spis treści

Deweloperzy: na kupno mieszkania z rynku pierwotnego wpływa rosnąca świadomość ekologiczna

Z ankiety przeprowadzonej wśród deweloperów przez portal RynekPierwotny.pl jednoznacznie wynika, że przy zakupie nieruchomości Polacy zwracają coraz większą uwagę na kwestię ekologii. Ten trend, obserwowany już od kilku lat, stale się nasila, co można wiązać z rosnącą świadomością społeczną tego, jak ważne jest dbanie o środowisko.

– Tak, klienci pytają o rozwiązania eko. Część z nich przesiadła się na rowery jakiś czas temu bądź myśli o tym. Podobnie jest z autami elektrycznymi, dlatego zapewniamy odpowiednie zaplecze. Postawy nabywców mocno się zmieniły na plus – zauważa Piotr Łopatka, członek zarządu spółki Proxin.

Z ankiety wynika, że klienci deweloperów najczęściej pytają o rozwiązania związane z oszczędnością energii, a także środkami transportu bardziej ekologicznymi niż samochód. Infrastruktura rowerowa to już w zasadzie oczekiwany standard, ale rośnie też znaczenie elektromobilności.

– Szczególnie atrakcyjne są dla klientów miejsca parkingowe z opcją ładowania samochodów elektrycznych – kupują je z myślą o przyszłości nawet te osoby, które jeszcze takimi autami nie dysponują. Klienci zwracają też baczną uwagę na te rozwiązania, które pozwalają na zmniejszenie późniejszych kosztów użytkowania mieszkania: jak panele fotowoltaiczne i zbiorniki retencyjne. Bardzo istotna z perspektywy kupujących jest też zieleń na osiedlu – wylicza Małgorzata Wiśniewska, Dyrektor Sprzedaży w Cordia Polska.

Niskie koszty utrzymania ważniejsze niż dobro przyrody

Co ciekawe, z wypowiedzi deweloperów wyraźnie wynika, że zainteresowanie klientów ekologią wypływa dziś przede wszystkim z ekonomii. Rozwiązania ekologiczne często pozwalają obniżyć koszty utrzymania lokalu i to właśnie one, a nie troska o przyrodę, najczęściej wpływają na decyzję o zakupie.

– Z całą pewnością na przestrzeni lat zmieniła się świadomość klientów w zakresie rozwiązań proekologicznych. Wynika to z jednej strony z coraz bardziej widocznych zmian klimatycznych, a z drugiej strony z aspektu pragmatycznego, czyli oszczędności po stronie zużycia mediów – wskazuje Edyta Kołodziej, dyrektor sprzedaży i marketingu w Nickel Development. – Obecność rozwiązań EKO w projektach jest jednym z ważniejszych kryteriów, choć nie mogę powiedzieć, że decydującym o wyborze mieszkania.

Wśród ekologicznych, a zarazem oszczędnych rozwiązań, popularne są dziś na osiedlach m.in. fotowoltaika oraz systemy retencji wody. Ważna jest także izolacja termiczna budynków, obniżająca koszty ogrzewania. Deweloperzy podkreślają też, że finansowe korzyści płynące z ekologii już dawno dostrzegli inwestorzy, w tym fundusze inwestycyjne.

– Z pewnością aspekty środowiskowe, jak i sama certyfikacja są istotne dla klientów instytucjonalnych. Z każdym rokiem zwiększa się również świadomość korzyści płynących z rozwiązań proekologicznych wśród klientów indywidualnych. Dla przyszłych właścicieli lokali mieszkaniowych istotną bowiem kwestią są koszty utrzymania nieruchomości, składające się na późniejszą wysokość czynszu – mówi Monika Przybysz, Project Manager i koordynatorka działań związanych ze zrównoważonym rozwojem i certyfikacją w ACCIONA.

Zamożniejsi zwracają większą uwagę na zieleń. Mniej zamożni kupują, co mogą

Klienci deweloperów różnią się oczywiście poziomem dochodów i widać to także w kwestii zainteresowania ekologią. Kwestia ta, choć ważna, nie może bowiem grać pierwszych skrzypiec, gdy kupujący ledwie może sobie pozwolić na najtańsze mieszkania z segmentu popularnego. W największym skrócie można powiedzieć, że to głównie osoby bardziej majętne mogą dziś pozwolić sobie na przebieranie w ofertach i zwracanie dużej uwagi np. na tereny zielone.

– Nasi klienci to inwestorzy bardzo świadomi zarówno swoich potrzeb, jak i grupa wrażliwa na zachodzące zmiany społeczne. Świadomość ekologiczna to jeden z istotnych elementów ich stylu życia. I jest to trend stale rosnący. Dlatego już na poziomie wstępnej selekcji ofert przyszli nabywcy mieszkań z naszego segmentu starannie sprawdzają ekspertyzę dewelopera, również w zakresie zastosowania przyjaznych środowisku materiałów i technologii – opowiada Tomasz Kosakowski, Dyrektor ds. Sprzedaży Invest Komfort. – Niezwykle ważnym aspektem jest również położenie inwestycji względem terenów zielonych. Te cieszą się największym zainteresowaniem, ponieważ znacząco wpływają na podniesienie poziomu well-being użytkowników.

Dla osób dysponujących skromniejszym budżetem zieleń i ekologia też są często ważne, ale siłą rzeczy nie mogą wygrać z niską ceną. Jest ona szczególnie istotna dla klientów kredytowych, zwłaszcza w obliczu faktu, że uzyskanie kredytu hipotecznego nie jest dziś łatwe, a zdolność kredytowa bywa dość niska. W tej sytuacji bycie eko schodzi na dalszy plan.

– Choć zainteresowanie klientów aspektami ekologicznymi inwestycji jest coraz większe, to jednak negatywne zjawiska globalne, takie jak wojna, inflacja czy kryzys energetyczny, sprawiły, że na jakiś czas zeszły one na dalszy plan – podkreśla Angelika Kliś, członek zarządu ATAL S.A. – W realiach wysokich stóp procentowych i wobec trudności z pozyskaniem finansowania na zakup własnego M, decydującym kryterium wyboru wciąż jest dostępność cenowa. Mimo to jestem przekonana, że na rynku mieszkaniowym rosnąć będzie świadomość klientów w zakresie ekotrendów. Sprzyjać temu będą nowe przepisy i regulacje dotyczące tej sfery oraz wchodzenie na rynek klientów z tzw. pokolenia Z.

To przyda ci się w ogrodzie

Materiały promocyjne partnera
Polecjaka Google News - RegioDom
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Przy kupnie mieszkania Polacy oczekują rozwiązań eko, ale głównie z oszczędności. Chodzi m.in. o fotowoltaikę i samochody elektryczne - RegioDom.pl

Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto