Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przydałoby się rondo w Malborku u zbiegu ulic Konopnickiej i Kotarbińskiego. Potrzebny milion na realizację. Władze go znajdą?

Anna Szade
Anna Szade
Radosław Konczyński
Wystarczy postać chwilę na skrzyżowaniu ul. Konopnickiej z ul. Kotarbińskiego w Malborku, by zobaczyć, na czym polega problem. Jest ciasno, trudno manewrować kierowcom większych pojazdów, zwłaszcza autobusów, a w godzinach szczytu wszyscy muszą odczekać swoje, zanim włączą się do ruchu. Trudno się dziwić, że jest tłok, to trasa prowadząca do największej miejskiej „sypialni”. Nie trzeba czarodziejskiej różdżki. By to zmienić, wystarczy... około miliona złotych.

Skrzyżowanie ulic Konopnickiej i Kotarbińskiego w Malborku wymaga przebudowy

Miasto od dawna ma gotowy projekt przebudowy skrzyżowania ulic Konopnickiej i Kotarbińskiego. Aż dziwne, że ktoś kiedyś wpadł na taką nietypową organizację ruchu, bo jezdnie łączą się mniej więcej pod kątem 45 stopni. Do tego ulica, której patronuje autorka książki „O krasnoludkach i sierotce Marysi”, jest wąska, jakby była przeznaczona dla skrzacich samochodów. Tymczasem to bardzo ruchliwa trasa, bo dojeżdża się nią i na Osiedle Południe, które jest największym w Malborku blokowiskiem, i dalej, na Wielbark, wyremontowaną ul. Dąbrówki i Kochanowskiego.

Malborskie władze co jakiś czas dokumentację dotyczącą tego zadania odkurzają. Dzieje się to przy okazji składania wniosków do rządowych programów, z których można pozyskiwać środki na inwestycje drogowe. Szacunkowy koszt całego zadania to 2 502 000 zł.

Chcieliśmy uzyskać dofinansowanie na rondo i ścieżkę rowerową łączącą ul. Kotarbińskiego z Wybickiego, wzdłuż ul. Konopnickiej – przypomina Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Zgodnie z założeniem, dofinansowanie zadań drogowych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to 50 proc. Ale po raz kolejny w najnowszej edycji na 2023 r. Malborka z tym projektem na liście zwycięzców nie ma.

PRZECZYTAJ TEŻ: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg 2023 nie dla Malborka. Zyskał tylko Nowy Staw, powiat i Stare Pole na listach rezerwowych

Władze zainspirują się... teorią sprawnego działania Kotarbińskiego?

Jaki włodarz ma scenariusz, by upłynnić ruch w tej części miasta i poprawić bezpieczeństwo? Wydaje się, że nie trzeba wielkiej filozofii. Zresztą inspiracją mógłby być Tadeusz Kotarbiński, bohater ulicy, który zajmował się m.in. prakseologią, czyli... teorią sprawnego działania.

Ścieżkę rowerową mamy ujętą w naszym projekcie na rozbudowę tras rowerowych, który ma być finansowany ze środków unijnych w ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Malbork-Sztum – mówi nam Marek Charzewski.

O ten brakujący odcinek, ważny dla rowerzystów, pytał Paweł Dziwosz, przewodniczący Rady Miasta, podczas ostatniej sesji. Pytanie o rondo burmistrzowi zadajemy my.

- Będziemy składali ten projekt po raz kolejny, gdy tylko będzie nabór w programach drogowych – słyszymy w odpowiedzi.

Aż trudno uwierzyć, że nie uda się miastu z ponad 150-milionowym rocznym budżetem rozwiązać problemu, który ma kosztować ok. miliona złotych. Nie można go jakoś „wydziubać” z oszczędności?

- „Dziubiemy”, ale, tak jak i pani skarbnik mówi, ten rok jest naprawdę trudny. Kłopot może być, nawet wówczas, gdy otrzyma się dofinansowanie. Ładnie, jeśli dostanie się np. 2 mln zł na jakiś projekt, ale drugie 2 mln zł trzeba znaleźć w budżecie – tłumaczy burmistrz.

Wiadomo jednak, że lepiej szukać zewnętrznych środków i dotacji. Niedawno do Malborka trafiły dodatkowe 2,4 mln zł na trwającą już przebudowę ul. Nowowiejskiego. To były oszczędności z ubiegłorocznej edycji Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

Uwalnia nam to środki na inne cele, a wcześniej musieliśmy je zabezpieczyć na inwestycję na Nowowiejskiego. Ucieszyliśmy się, bo wcześniej na remont, który kosztuje 9,7 mln zł dofinansowanie z Polskiego Ładu wynosiło 5 mln zł, czyli prawie 5 mln musieliśmy dołożyć ze swoich środków – mówi Marek Charzewski.

Teraz miasto czeka na kolejne rozstrzygnięcia, bo złożyło wnioski na dofinansowanie z rządowego programu remontów nawierzchni ulic. Nie są to wielkie czy kosztowne przebudowy, raczej położenie nowego asfaltu. Urząd Miasta wytypował do RFRD ul. Zakopiańską oraz ul. Tczewską i Solskiego w Kałdowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto