Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pusto na torach

Kazimierz Netka
PKP Przewozy Regionalne w Gdyni planują wycofać z ruchu część pociągów pasażerskich. 
Fot. Grzegorz Mehring
PKP Przewozy Regionalne w Gdyni planują wycofać z ruchu część pociągów pasażerskich. Fot. Grzegorz Mehring
Jeszcze nie wiadomo, ile pasażerskich pociągów będzie jeździć po pomorskich torach. Przewoźnicy chcą dofinansowania od samorządu województwa. Marszałek pomorskiego zamierza pieniądze dać, ale ma ich za mało.

Jeszcze nie wiadomo, ile pasażerskich pociągów będzie jeździć po pomorskich torach. Przewoźnicy chcą dofinansowania od samorządu województwa. Marszałek pomorskiego zamierza pieniądze dać, ale ma ich za mało. PKP żądają niemal dwa razy więcej niż oferuje Urząd Marszałkowski.

Powyższe rozbieżności wyszły na jaw po otwarciu ofert, nadesłanych na przetarg nieograniczony "Wykonywanie w okresie od dnia 12 grudnia 2004 roku do dnia 10 grudnia 2005 roku w ramach obowiązku służby publicznej kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich", ogłoszony przez wojewódzkie władze samorządowe.
PKP Przewozy Regionalne w Gdyni z początku planowały wycofać z ruchu 52 pociągi pasażerskie. Licząc jednak na dofinansowanie, w ostateczności zadecydowały, by od 12 grudnia było o 14 pociągów mniej niż przedtem, a 7 jeździło na krótszych trasach. Co będzie dalej - nie wiadomo.
- Na razie nie możemy ujawnić wyników obrad komisji przetargowej - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - W projekcie przyszłorocznego budżetu województwa na przewozy kolejowe i inwestycje przewidziano 36 milionów 270 tysięcy złotych.
W tej kwocie, oprócz dofinansowania przewozów, mieszczą się też inwestycje, np. kupno autobusów szynowych. Umowa z producentem szynobusów została już podpisana. Przewiduje ona dostawę trzech takich pojazdów, za ponad 14 milionów złotych.
Przetarg, ogłoszony przez Urząd Marszałkowski, dotyczył 5 zadań przewozowych - mówi Tomasz Iżycki, rzecznik prasowy spółki PKP Przewozy Regionalne w Gdyni. - Zgłosiliśmy chęć zrealizowania czterech z nich. Jedno - Szybka Kolej Miejska. Okazało się, że Urząd Marszałkowski może przeznaczyć na dofinansowanie przewozów kolejowych kwotę nieco ponad 31 mln złotych. Tymczasem my potrzebujemy wsparcia sumą 61 mln zł, a SKM - 7,5 mln. Jeżeli pieniądze się nie znajdą, będziemy musieli wycofać więcej pociągów.
SKM ratuje...
Na trasy opuszczane przez PKP Przewozy Regionalne wchodzi ze swymi pociągami SKM. Wypiera konkurentów i wozi pasażerów taniej.
- Nie konkurujemy z nikim, uzupełniamy ofertę innych przewoźników - wyjaśnia Wojciech Deptuła, naczelnik wydziału w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. - Zamierzamy zwiększyć liczbę pociągów SKM poza Trójmiastem. Potrzebujemy na to dopłaty 7,5 miliona złotych, samorząd województwa przeznaczył na te trasy 7 mln złotych. Czekamy na oficjalne rozstrzygnięcie przetargu.
Teraz w niepewności żyją wszyscy klienci PKP w województwie pomorskim. Rozkłady jazdy już wydrukowano i są one sprzedawane. Panie w kasach ostrzegają jednak, że te rozkłady są nieaktualne. Wkrótce będą wydrukowane poprawki, na przykład po godz. 19.30 nie mają szans wrócić z Gdańska do swych domów mieszkańcy małych miejscowości pomiędzy Trójmiastem i Tczewem. Pociągi, owszem, mkną po szynach, ale nie zatrzymują się na stacjach. Mający pracę w Trójmieście zaczną więc podróżować samochodami i autobusami. Obciążą i tak już przepełnione ulice. A na torach pusto...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto