Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stacja PKP Malbork. Na peron 1 podróżni wyjdą w grudniu?

Radosław Konczyński
Fot. Damian Szlufik
Grudzień to przewidywalny termin zakończenia modernizacji linii kolejowej E65 w samym Malborku. Lokalne Centrum Sterowania Malbork obejmuje jednak odcinek od Szymankowa do Prabut. Ogólnie prace przeciągną się do 2015 roku.

- To jest ten moment, od którego zaczyna się inwestycja - mówiła w maju 2011 roku Alina Giedryś, wiceprezes PKP PLK, podczas podpisania w Malborku umowy na modernizację linii E65 w granicach tzw. LCS Malbork. - Przed nami okres 30 miesięcy, po którym będziemy mogli jeździć pociągami z prędkością 160 km/h, a w niektórych miejscach, w zależności od taboru, 180-200 km/h z Warszawy do Gdyni. Ten odcinek w większości jest w budowie. Prosimy o wyrozumiałość. Żeby mogło być lepiej, przez chwilę musi być gorzej.

Gorzej jest jednak trochę dłużej niż "przez chwilę". W grudniu 2011 roku Rada Nadzorcza PKP PLK odwołała Alinę Giedryś z funkcji członka zarządu, a w uzasadnieniu podano, że "decyzja związana jest z oczekiwaniami dotyczącymi istotnego przyspieszenia realizacji procesu inwestycyjnego". Istotne przyśpieszenie nie dotyczyło jednak powiatu malborskiego, bo niespełna rok później było już pewne, że nie uda się zakończyć wszystkich prac do końca 2013 roku.

Przyczyny opóźnienia były różne, m.in. takie, że projekty budowlane wykonane na zlecenie inwestora, czyli PKP PLK, rozmijały się ze stanem faktycznym. Przypomnijmy choćby problemy w Szymankowie, gdzie podkłady tonęły w żuławskiej ziemi i trzeba było prosić naukowców o pomoc w przygotowaniu wzmocnionej nawierzchni. Dziś podobny problem jest też na Powiślu. W okolicy Jurkowic konieczne jest wzmocnienie nasypu kolejowego.

W październiku 2012 r. główny wykonawca inwestycji przewidywał, że być może modernizacja linii E65 w granicach LCS Malbork zakończy się w połowie 2014 roku. Były to ostrożne szacunki - i słusznie, patrząc z perspektywy czasu, a dziś inwestor mówi o grudniu br. jako "przewidywanym terminie zakończenia wszystkich prac w Malborku".

W ramach modernizacji przedłużył się także remont na stacji PKP w Malborku, a na nim m.in. prace na peronie numer 1 przylegającym bezpośrednio do budynku dworca. Według wcześniejszych planów, miał być zakończony i udostępniony podróżnym do końca wakacji, tak by mogli z holu głównego dostać się na stację.

Tak się nie stało. PLK wyjaśniają, że obecnie trwają prace wykończeniowe i porządkowe. Konieczność ujednolicenia nawierzchni i uzgodnienia tego z konserwatorem zabytków oraz przebudowa sieci telekomunikacyjnych spowodowały nieznaczne wydłużenie prac. Peron 1 zostanie jednak oddany do użytku pod koniec listopada.

ZOBACZ TEŻ:
Rozkopana stacja PKP Malbork [ZDJĘCIA]

Budowa tunelu na de Gaulle'a. Październik 2012

Tunel na de Gaulle'a oddany do użytku

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto