Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak kiedyś wyglądał Malbork. Okolice dworca kolejowego przed przebudową układu drogowego i stacji kolejowej

Anna Szade
Anna Szade
To migawki z nie tak odległej przeszłości. W galerii powyżej możecie obejrzeć zdjęcia terenów dworcowych w Malborku - ulicy Dworcowej oraz stacji kolejowej z 2008 roku. Dzisiaj zarówno układ drogowy w okolicy dworca, jak i stacja wyglądają zupełnie inaczej.

Jak zmieniły się tereny dworcowe w Malborku

Dworzec w Malborku wraz ulicami dojazdowymi został wzniesiony w latach 1889-1890. Na początku XX wieku przed budynkiem zagospodarowano plac manewrowy dla dorożek i automobili, a w okresie międzywojennym dla autobusów kursujących do Wolnego Miasta Gdańska.

CZYTAJ TEŻ: Taki Malbork mieszkańcy chętnie wymazaliby z pamięci?

Po drugiej wojnie światowej tereny przydworcowe długo wyglądały tak, jak na zdjęciach w galerii powyżej pochodzących z roku 2008. Ówczesne władze miasta miały już wtedy plan modernizacji ulic Dworcowej, Żelaznej i terenów położnych między nimi. Powstał projekt pn. „Przebudowa dróg dojazdowych do węzła transportowego przy Dworcu PKP w Malborku” o wartości blisko 5 mln zł, z czego 2,76 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków unijnych.

Ulice zostały wyremontowane włącznie z infrastrukturą podziemną, zbudowano dwa ronda i parking. A wynikiem tego, że przed budynkiem dworca powstał plac, była reorganizacja ruchu, bo jazda tędy stała się już niemożliwa.

- W przeciągu kilku miesięcy okolica dworca PKP w Malborku przeszła niesamowitą metamorfozę, która cieszy zarówno turystów przybywających do Malborka, jak i mieszkańców miasta. Nieuporządkowany teren, który straszył swoim widokiem, ustąpił miejsca przyjaznej dla turystów, mieszkańców, w tym także osób niepełnosprawnych, przestrzeń publiczną. Zdecydowana większość osób korzystających z przebudowanego miejsca cieszy się ze zmian, jakie zaszły na przedmiotowym terenie – informował Urząd Miasta po zakończeniu inwestycji.

Budynek dworca też już nie wygląda tak, jak na archiwalnych zdjęciach w galerii powyżej. Został odremontowany przez Polskie Koleje Państwowe S.A. za ok. 8 mln zł i oddany podróżnym w grudniu 2011 r. po blisko dwóch latach prac. Jeszcze większą inwestycją była modernizacja stacji kolejowej jako część przebudowy linii kolejowej E65 Warszawa - Gdynia Główna. Tym, co przede wszystkim dotyczy pasażerów, są nowe perony. Bardzo przydatne windy peronowe zostały zbudowane dopiero po pewnym czasie w wyniku licznych próśb od mieszkańców.

Uwagę na zdjęciach zwracają też oczywiście marki autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku, których spółka już nie używa, czyli autosany, jelcze i scanie. A także widoczne na tablicach nazwy linii obsługiwanych przez MZK. Wtedy przedsiębiorstwo należące w stu procentach do samorządu miasta Malborka zapewniało też kursy do okolicznych gmin. Autobusy jeździły m.in. do Sztumu, Starego Pola, Nowego Stawu.

Tak wyglądał Malbork w czasach PRL. Co w 1975 roku widzieli ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto