Jak zmieniły się tereny dworcowe w Malborku
Dworzec w Malborku wraz ulicami dojazdowymi został wzniesiony w latach 1889-1890. Na początku XX wieku przed budynkiem zagospodarowano plac manewrowy dla dorożek i automobili, a w okresie międzywojennym dla autobusów kursujących do Wolnego Miasta Gdańska.
CZYTAJ TEŻ: Taki Malbork mieszkańcy chętnie wymazaliby z pamięci?
Po drugiej wojnie światowej tereny przydworcowe długo wyglądały tak, jak na zdjęciach w galerii powyżej pochodzących z roku 2008. Ówczesne władze miasta miały już wtedy plan modernizacji ulic Dworcowej, Żelaznej i terenów położnych między nimi. Powstał projekt pn. „Przebudowa dróg dojazdowych do węzła transportowego przy Dworcu PKP w Malborku” o wartości blisko 5 mln zł, z czego 2,76 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków unijnych.
Ulice zostały wyremontowane włącznie z infrastrukturą podziemną, zbudowano dwa ronda i parking. A wynikiem tego, że przed budynkiem dworca powstał plac, była reorganizacja ruchu, bo jazda tędy stała się już niemożliwa.
- W przeciągu kilku miesięcy okolica dworca PKP w Malborku przeszła niesamowitą metamorfozę, która cieszy zarówno turystów przybywających do Malborka, jak i mieszkańców miasta. Nieuporządkowany teren, który straszył swoim widokiem, ustąpił miejsca przyjaznej dla turystów, mieszkańców, w tym także osób niepełnosprawnych, przestrzeń publiczną. Zdecydowana większość osób korzystających z przebudowanego miejsca cieszy się ze zmian, jakie zaszły na przedmiotowym terenie – informował Urząd Miasta po zakończeniu inwestycji.
Budynek dworca też już nie wygląda tak, jak na archiwalnych zdjęciach w galerii powyżej. Został odremontowany przez Polskie Koleje Państwowe S.A. za ok. 8 mln zł i oddany podróżnym w grudniu 2011 r. po blisko dwóch latach prac. Jeszcze większą inwestycją była modernizacja stacji kolejowej jako część przebudowy linii kolejowej E65 Warszawa - Gdynia Główna. Tym, co przede wszystkim dotyczy pasażerów, są nowe perony. Bardzo przydatne windy peronowe zostały zbudowane dopiero po pewnym czasie w wyniku licznych próśb od mieszkańców.
Uwagę na zdjęciach zwracają też oczywiście marki autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku, których spółka już nie używa, czyli autosany, jelcze i scanie. A także widoczne na tablicach nazwy linii obsługiwanych przez MZK. Wtedy przedsiębiorstwo należące w stu procentach do samorządu miasta Malborka zapewniało też kursy do okolicznych gmin. Autobusy jeździły m.in. do Sztumu, Starego Pola, Nowego Stawu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?