Im bliżej było otwarcia śluzy w niedzielę (18 września), tym więcej jachtów, barek, łodzi motorowodnych i innych jednostek pojawiało się w rejonie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Choć w awanporcie i w samej śluzie znajdowało się kilka jachtów, w tym s/y "Legia", a więc jacht generała Ryszarda Kuklińskiego, to jako pierwszy do Zalewu Wiślanego wpłynął s/y "Coala". Łącznie przez kilka pierwszych godzin działania kanału przez śluzę przepłynęło w obie strony kilkadziesiąt jednostek pływających.
Wśród załogantów, jak i spacerowiczów można było usłyszeć głosy zachwytu, ale także i wątpliwości. Te dotyczyły głównie terminu oddania kolejnego etapu prac, a więc pogłębionej drogi wodnej do portu w Elblągu. Warto jednak pamiętać, że kanał przez Mierzeję Wiślaną, podobnie jak i inne kanały tego typu, nie służy wyłącznie jednostkom towarowym oraz statkom handlowym czy barkom, ale również jachtom, łodziom motorowodnym, kajakarzom.
ZOBACZ TEŻ: Kanał przez Mierzeję Wiślaną oficjalnie otwarty
Przypomnijmy, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to pierwszy etap nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
- Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Droga wodna zaprojektowana została dla statku o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m – informuje Urząd Morski w Gdyni.
Docelowe parametry, zgodnie z harmonogramem prac, uzyskane zostaną w 2023 roku, po zakończeniu pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.
Inwestycja w całości finansowana jest z budżetu państwa, inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury. Wartość całego programu budowy drogi wodnej łączonej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to 1,9 mld zł.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?