U sąsiadów. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną już wykorzystywany przez wodniaków

Kamil Kusier
Przemysław Świderski
Udostępnij:
Choć oficjalne otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej miało miejsce w sobotę (17 września), to dzień później śluza została udostępniona jednostkom pływającym. Nie brakowało chętnych, aby przeprawić się z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany lub w drugą stronę.

Im bliżej było otwarcia śluzy w niedzielę (18 września), tym więcej jachtów, barek, łodzi motorowodnych i innych jednostek pojawiało się w rejonie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Choć w awanporcie i w samej śluzie znajdowało się kilka jachtów, w tym s/y "Legia", a więc jacht generała Ryszarda Kuklińskiego, to jako pierwszy do Zalewu Wiślanego wpłynął s/y "Coala". Łącznie przez kilka pierwszych godzin działania kanału przez śluzę przepłynęło w obie strony kilkadziesiąt jednostek pływających.

Wśród załogantów, jak i spacerowiczów można było usłyszeć głosy zachwytu, ale także i wątpliwości. Te dotyczyły głównie terminu oddania kolejnego etapu prac, a więc pogłębionej drogi wodnej do portu w Elblągu. Warto jednak pamiętać, że kanał przez Mierzeję Wiślaną, podobnie jak i inne kanały tego typu, nie służy wyłącznie jednostkom towarowym oraz statkom handlowym czy barkom, ale również jachtom, łodziom motorowodnym, kajakarzom.

ZOBACZ TEŻ: Kanał przez Mierzeję Wiślaną oficjalnie otwarty

Przypomnijmy, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to pierwszy etap nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

- Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 25 kilometrów. Samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości. Droga wodna zaprojektowana została dla statku o długości 100 m (zestaw barek do 180 m), szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m – informuje Urząd Morski w Gdyni.

Docelowe parametry, zgodnie z harmonogramem prac, uzyskane zostaną w 2023 roku, po zakończeniu pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Inwestycja w całości finansowana jest z budżetu państwa, inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury. Wartość całego programu budowy drogi wodnej łączonej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to 1,9 mld zł.

Co Malbork ma wspólnego z przekopem Mierzei Wiślanej? Tędy k...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Atak na cywilów pod Zaporożem. Wielu zabitych i rannych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie