Uczniowie II LO uczcili Święto Niepodległości konkursem pieśni patriotycznej

rk
Fot. Archiwum II LO w Malborku
Młodzież i nauczyciele II Liceum Ogólnokształcącego w Malborku w poniedziałek (13 listopada) spotkali się na akademii z okazji 99 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas uroczystości odbył się konkurs pieśni patriotycznej. Poniżej te i inne ostatnie wieści z II LO.

Wychowanie w duchu patriotycznym, pielęgnowanie tradycji i dziedzictwa narodowego oraz umożliwienie młodzieży rozwoju artystycznego - to były podstawowe cele konkursu. Najpierw odbyły się eliminacje szkolne, w których brało udział 13 klas. Zwycięzcy zaprezentowali się podczas akademii z okazji Narodowego Święta Niepodległości.

Za przygotowanie i przebieg uroczystości połączonych z konkursem byli nauczycielka Anna Jaszkowska oraz uczniowie klasy IA.

- Młodzież reprezentująca klasy wykazała się ogromnym zaangażowaniem i rzetelnością, co przełożyło się na wysoki poziom rywalizacji - informuje Anna Jaszkowska. - Klimat prezentowanych utworów zachęca do wspólnych, ponadpokoleniowych muzycznych spotkań oraz przywraca naszą zbiorowa pamięć.

Decyzją komisji konkursowej trzecie miejsce zajęła klasa IE za utwór pt. "Taki kraj’’. Drugie miejsce ex aequo przyznano klasie IID za piosenkę "Noc" oraz klasie IIE za utwory "Miasto" i "Walczyk". Pierwsza lokata również była równorzędna - dla klasy III D za "Mury" oraz IIIE za piosenkę pt. "Panie Generale".

***
Młodzież klasy IA o profilu humanistycznym w ramach współpracy z Pracownią Historii i Działem Edukacji Muzeum Zamkowego w Malborku wzięła udział w lekcji muzealnej "Spotkanie z przeszłością’’, poświęconej historii zamku na przełomie XIX i XX wieku. Dzięki uprzejmości pracowników muzeum: Ewy Kasprzyk i Artura Dobrego - mogła zapoznać się z pracami konserwatorskimi przeprowadzonymi w tamtym okresie.

- Ciekawa prelekcja pana Artura Dobrego pozwoliła uczniom zapoznać się z burzliwym okresem dziejów rekonstrukcji tego pierwszego zamku w Europie, który poddany został konserwacji - informuje Anna Jaszkowska, pod kierunkiem której młodzież realizuje innowację pedagogiczną z historii.

W Sali Dwukominowej zamku uczniowie mieli też okazję obejrzeć unikalną wystawę poświęconą konserwacji warowni w latach 1817–2017 oraz zapoznać się z listą obiektów poddanych w ostatnich latach pracom konserwatorskim.

***
W ramach Programu Edukacyjnego pt. "Adwokat przydaje się w życiu’’ w warsztatach prawnych w Centrum Szkoleniowym Pomorskiej Izby Adwokackiej w Gdańsku uczestniczyli uczniowie klas IIIe, Ib i Ia o profilu humanistyczno-prawnym, realizujący innowację pedagogiczną z zakresu elementów prawa.

Koordynatorem programu jest adwokat Agnieszka Kapała-Sokalska. Ostatnie zajęcia prowadziła Klaudia Pszczolnik, która poruszyła zagadnienia związane z prawem cywilnym, postępowaniem cywilnym oraz prawem konsumenckim. Młodzież poznała między innymi różnice między umową o pracę, umową o dzieło i zlecenia. Ze strony uczniów pojawiły się także pytania dotyczące innych dziedzin życia, np. bezpieczeństwo i odpowiedzialność w Internecie, które zostaną pogłębione w ramach kolejnych spotkań.

Niedawno klasa IIIe z II LO zwiedziła Wrocław. Oto relacja uczniów:
Udało nam się odwiedzić kilka wspaniałych miejsc, m.in. Muzeum Ossolińskich, w którym ujrzeliśmy zbiory z kolekcji książek, rękopisów, numizmatów i muzealiów, ofiarowanych przez J.M. Ossolińskiego, i Uniwersytet Wrocławski, gdzie naszą uwagę przykuła Aula Leopoldyńska, piękna, bogato zdobiona sala wykładowa.
Udaliśmy się również na najwyższy punkt widokowy Sky Tower, gdzie mogliśmy podziwiać piękny zachód słońca i panoramę miasta.
Poranek następnego dnia spędziliśmy na zwiedzaniu Wrocławia wraz z przewodnikiem, pomimo niesprzyjającej pogody wszystkim nam się podobało i byliśmy oczarowani urokiem Starego Miasta. Wyruszyliśmy w podróż szlakiem krasnali wrocławskich i poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących historii tego miejsca. W zoo mogliśmy poczuć się na chwilę dziećmi, które z radością szukały przeróżnych zwierząt z najdalszych zakątków świata. Afrykarium, które jest ewenementem na skalę naszego kraju, pozwoliło nam poznać tak odległy kontynent, jakim jest Afryka.
Nie mogliśmy zapomnieć o Panoramie Racławickiej, która odpowiada historię naszego kraju. To pierwsze i jedyne zachowane do dziś polskie dzieło tego rodzaju. przedstawia bitwę pod Racławicami, jeden z epizodów insurekcji kościuszkowskiej, zwycięstwo wojsk polskich pod dowództwem generała Tadeusza Kościuszki nad wojskami rosyjskimi.
Znaleźliśmy również czas na to, by przyjrzeć się najstarszej hali w Polsce, zwanej Halą Stulecia - jest to unikatowe miejsce, gdzie historia w pełni współgra ze współczesnością. Hala zaprojektowana przez wybitnego miejskiego architekta Maksa Berga została uznana za jedno z największych dzieł architektury XX wieku. Naszą podróż zakończyliśmy wieczornym spacerem ulicami Starówki. Nigdy wcześniej cztery dni nie minęły nam tak szybko. Każdy z nich pozostanie w naszej pamięci na bardzo, bardzo długo.