O podwyżce biletów i likwidacji w autobusach miejskiej spółki mówi się od czerwca. Radni mieli głosować projekt uchwały w tej sprawie podczas ostatniej sesji przed wakacjami, ale został ściągnięty z porządku obrad.
Przeczytaj także: Pasażerowie powinni być gotowi na podwyżkę?
We wrześniu burmistrz ogłosił konsultacje społeczne dla organizacji pozarządowych, których dotyczyły planowane zmiany w cenniku MZK. Przez trzy dni września stowarzyszenia mogły przedstawić swoje uwagi i opinie w magistracie. Z tego prawa skorzystały trzy organizacje: Polski Związek Emerytów i Rencistów (1 propozycja), Unia Pracy (4) oraz Stowarzyszenie Rencistów i Emerytów Policyjnych (1). Uwagi, które urzędnicy zaakceptowali, będą umieszczone w projekcie uchwały.
Charakterystyczne jest to, że wszystkie wspomniane stowarzyszenia proponowały utrzymanie bezpłatnych przejazdów dla osób w wieku powyżej 70 lat. Propozycja nie została uwzględniona, więc ta grupa mieszkańców Malborka musi się przygotować na to, że w przyszłości będzie kupować bilet ulgowy (po wyższej cenie niż obecna, bo ta ma wzrosnąć), chyba że radni miejscy podczas głosowania nad projektem uchwały zdecydują inaczej.
Przeczytaj też: W październiku rada zajmie się cennikiem MZK?
Na stronie BIP urząd wyjaśnia, dlaczego pozostawienie darmowych przewozów dla osób powyżej 70 roku życia jest niemożliwe:
"Osoby korzystające z bezpłatnych przejazdów pow. 70 roku życia stanowią ok. 40 proc. pasażerów. Propozycja 50-procentowej zniżki dla tej grupy społecznej [to przygotowuje urząd - dop. red.] jest kompromisowym rozwiązaniem pomiędzy słusznie artykułowanymi potrzebami tej grupy społecznej a możliwościami ekonomicznymi, w jakich miasto musi troszczyć się o równoważenie nakładów do efektywności.
Wzrastające koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej (np. paliwo, części zamienne itp.) powodują deficyt finansowy spółki, który następnie powinien być zrekompensowany przez budżet miasta. Ponadto, zmiana ustawy o publicznym transporcie zbiorowym nakłada na gminę obowiązek zabezpieczenia środków na pokrywanie kosztów nierentownych linii autobusowych, do których należy m.in. linia nr 3 i linia nr 2. W celu uniknięcia zwiększenia refundacji utraconych wpływów z tytułu ulg i zwolnień oraz zwiększenia rekompensaty dla spółki z tytułu funkcjonowania nierentownych linii proponuje się brzmienie uchwały w powyższej formie."
Sprawdź także na BIP UM Malborka propozycje stowarzyszeń i stanowisko urzędu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?