Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W ZSP 3 w Malborku odbył się "Szkolny Euroweek" [ZDJĘCIA]. Byli europosłowie opowiadali o Europie

rk
Spotkania z byłymi europosłami, lekcje o Unii Europejskiej po angielsku czy konkurs muzyczny w szkolnym radiowęźle - tak minął "Szkolny Euroweek" w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku. Poniżej relacja nadesłana przez "trójkę".

W roku szkolnym 2017/2018 Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 uczestniczy w projekcie „Szkoła – ambasador Parlamentu Europejskiego (EPAS)”. Po spotkaniu i szkoleniu starszych ambasadorów w Warszawie przyszedł czas na działania w samej szkole. Luty i marzec - to cykl tematów realizowanych na różnych lekcjach, a związanych z funkcjonowaniem Unii Europejskiej, zwłaszcza Parlamentu Europejskiego.

Tadeusz Cymański i Jan Kozłowski o Europarlamencie

Zintensyfikowanie działań programowych nastąpiło w dniach 12-16 marca w tygodniu, który otrzymał nazwę „Szkolnego Euroweeku”. Już 12 i 14 marca uczniowie naszej szkoły oraz zaproszeni przedstawiciele malborskich szkół ponadgimnazjalnych (I LO, II LO, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4) mieli okazję spotkać się z europosłami do Parlamentu Europejskiego VII kadencji, Tadeuszem Cymańskim - absolwentem szkoły, byłym burmistrzem Malborka aktualnym posłem na Sejm RP, oraz z Janem Kozłowskim, byłym marszałkiem województwa pomorskiego.

Spotkanie zostało poprowadzone przez młodszych ambasadorów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3. Po wprowadzeniu w tematykę projektu EPAS przez dyrektora szkoły Jana Stawickiego uczniowie omówili funkcjonowanie Unii Europejskiej na podstawie przygotowanej wcześniej prezentacji. Parę słów i obrazów przybliżyło temat spotkania. Historia, ojcowie założyciele, symbole UE, państwa członkowskie, organy unijne były tematyką, którą poruszono na wstępie.

Potem przyszedł czas na pytania, które wcześniej pod opieką starszych ambasadorów - Agnieszki Jeromin i Iwony Krauze przygotowali ambasadorzy. Pytano: o motywacje, które skłoniły posłów do podjęcia decyzji o kandydowaniu do Parlamentu Europejskiego; o wcześniejsze doświadczenie w działalności politycznej i społecznej. Posłowie dzielili się doświadczeniami pracy w komisjach Parlamentu Europejskiego, uczestnictwach w debatach parlamentarnych. Mówili o przywilejach posła do Europarlamentu oraz o immunitecie. Omówili również podejmowane przez siebie inicjatywy. Wspomnieli o ciekawych zdarzeniach, które im się przydarzyły podczas pełnionej funkcji. Wspomnieli również o podstawowych różnicach w byciu posłem czy marszałkiem województwa.

Pytania zadawali również przybyli na spotkania uczniowie. Treść tych pytań pokazała, że działalność Parlamentu Europejskiego nie jest obca młodzieży. Dwa spotkania, dwa zestawy tych samych pytań. Odpowiedzi treściwe, okraszone dowcipem, sentencją, ciekawostką, podkreślające możliwości rozwoju osobistego, zobrazowane przykładami zdecydowanie pogłębiły wiedzę uczniów o funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego.

„Where are you going, Europe? – czyli o Unii Europejskiej po angielsku

„Dokąd zmierzasz Europo? Moje wyobrażenia o wspólnej polityce europejskiej” – to temat, który aż prosił się o omówienie na zajęciach z języka angielskiego. 13 i 15 marca uczniowie klas 2K i 3A mieli szansę wysłuchania i zastanowienia się nad przyszłością struktur Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia, o którym mówi cała Europa – Brexit. Współczesną historię Wielkiej Brytanii od momentu wstąpienia do UE, aż po obecną sytuację i rozterki Brytyjczyków uczniowie poznali w formie wykładu nauczyciela, fragmentów przemówienia Jamesa Camerona oraz prezentacji przygotowanej i udostępnionej przez Uniwersytet w Edynburgu.
Zajęcia poprowadziła nauczycielka języka angielskiego – Agnieszka Jeromin.

Wykłady o unijnej tematyce w klasach

Należy podkreślić, że w minionym tygodniu zrealizowano także seminaria klasowe na niżej wymienione tematy:
1. Skąd się wzięła demokracja? Historia i znaczenie demokracji w Unii Europejskiej (prowadząca B. Zych).
2. Jak założyć firmę i otrzymać dotację z UE? (prowadząca M. Demakowska).
3. Polityka Unii Europejskiej i stanowisko Parlamentu Europejskiego wobec migracji (prowadząca E. Ślązak).

Rozpoznawali przeboje muzyczne z krajów UE

Na zakończenie „Szkolnego Euroweeku” w piątek (16 marca) uczniowie zostali zabrani w muzyczną podróż po krajach Unii Europejskiej. W dwuczęściowej audycji przez radiowęzeł zostało odtworzonych 10 utworów w językach różnych krajów europejskich należących do UE. Zadaniem uczestników było odgadnięcie, jaki to kraj. Dodatkowe punkty przyznawano za podanie wykonawcy oraz tytułu prezentowanego utworu.

W konkursie wzięło udział 21 klas, a najlepszymi okazały się 3HT (część turystyczna) oraz 2G, które jako jedyne prawidłowo odgadły wszystkie 10 nazw krajów – Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Szwecja, Wielka Brytania oraz Włochy.

Z pozostałych kart odpowiedzi można było dowiedzieć się, że do krajów UE należy np. Argentyna, Brazylia czy Mołdawia, a autorzy tych odpowiedzi zapewne żałują, że zapomnieli o czytaniu ze zrozumieniem, gdyż koło nosa przeszła im nagroda w postaci Dnia Dyrektorskiego, czyli dnia bez pytania, sprawdzianów i klasówek. Audycję przygotowali starsi i młodsi ambasadorzy EPAS.

„Szkolny Euroweek” przygotowały i nadzorowały panie Iwona Krauze - nauczycielka historii i WOS oraz Agnieszka Jeromin - nauczycielka języka angielskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto