Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wind na dworcu PKP w Malborku nie będzie. Muszą wystarczyć platformy

Radosław Konczyński
Pomorski konserwator zabytków nie zgodził się na windy na stacji PKP. Powód: budynek dworca i między innymi peron 1 znajdują się w rejestrze zabytków.

W grudniu, zgodnie z zapowiedziami inwestora - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - mają zakończyć się prace na stacji PKP w Malborku prowadzone w ramach modernizacji linii E65 Gdynia-Warszawa. Podróżni będą więc mogli wyjść na perony z holu budynku dworca i swobodnie poruszać się tunelem pod torami.

Nie każdemu ta swoboda jest pisana. Inwestycja ma się ku końcowi, ale nigdzie nie widać śladu wind, z których chętnie korzystaliby pasażerowie niepełnosprawni i starsze osoby z dużym bagażem. Na wielu zmodernizowanych stacjach zainstalowano te - zdawałoby się - podstawowe urządzenia, ale w Malborku nie ma ich i nie będzie.

- Malbork będzie na modernizowanej trasie jedynym dworcem bez windy, ma być w przyszłości zamontowana platforma przy schodach i trzeba będzie wołać do niej obsługę dworca. Upokarzające!!! A starsze osoby z bagażem, starsi turyści??? Są osoby, które chętnie skorzystałyby z windy. Jaka to wizytówka miasta? Mamy XXI wiek - czy winda to luksus??? - napisała internautka "Dojeżdżająca" na naszej stronie internetowej malbork.naszemiasto.pl.

Inwestor przyznaje, że windy były planowane, ale nie z jego winy nie zostały zamontowane.
- Nie na wszystkich stacjach windy są instalowane - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - W przypadku Malborka na windy na peronach nie wyraził zgody pomorski wojewódzki konserwator zabytków.

W rejestrze zabytków nieruchomych województwa pomorskiego znajduje się zespół dworca kolejowego w Malborku, czyli: budynek dworca, peron 1, budynek spedycji towarowej i szalet. Brak zgody na zamontowanie windy na pierwszym peronie sprawia, że nie ma sensu instalować ich na peronach 2 i 3.

- Skoro inspektor wydający decyzję w tej sprawie uznał, że windy nie można zainstalować, najwyraźniej uznał, że będzie to godziło w wartość historyczną budynku dworca - mówi Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku.

Kolej zastosuje więc alternatywne rozwiązanie, czyli platformy przy schodach wiodących na perony 1, 2 i 3.
- Takie platformy można obsługiwać samodzielnie za pomocą przycisku - mówi Ewa Symonowicz-Ginter.

Faktem jest też jednak, że osoba niepełnosprawna podróżująca samotnie będzie musiała się "nagimnastykować", by taką platformę obsłużyć samodzielnie.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto