Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakończenie budowy mostu w Malborku i dróg dojazdowych. Uroczystość pod urzędem [FILM i ZDJĘCIA]

Jacek Skrobisz
W poniedziałek (31 lipca) pod Urzędem Miasta Malborka odbyło się uroczyste zakończenie budowy drugiej nitki mostu na Nogacie wraz z budową dróg dojazdowych.

Od spaceru po nowym i starym moście oraz po fragmencie bulwaru nadnogackiego rozpoczęła się poniedziałkowa (31 lipca) uroczystość zakończenia trwającej ponad dwa lata inwestycji drogowej w Malborku. Pod Urzędem Miasta spotkali się przedstawiciele rządu, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku, wykonawcy inwestycji oraz samorządowcy, którzy oficjalnie oddali do użytku nową przeprawę i nowy układ drogowy. Przypomnijmy, że w październiku ub.r. była już podobna uroczystość. Więcej o tym - TUTAJ

- Chciałbym podziękować generalnej dyrekcji w Gdańsku za to, że tę całą inwestycję zaplanowała i zrealizowała, jako inwestor, że udało się w całości zrobić tę inwestycję w takim kształcie, jaki teraz mamy, ponieważ pierwotnie miała być budowa nowego mostu i jakiś remont starej części mostu, nieokreślony w czasie - mówił podczas uroczystości Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa. - Zostało to bardzo dobrze zgrane, że te obie inwestycje zostały w tym czasie zrealizowane, dlatego możemy w tej chwili mieć tą przyjemność i brać udział w oddaniu do użytkowania inwestycji w takim kształcie, jaki jest.

Zobacz też krótką relację filmową ze spotkania pod Urzędem Miasta:

Pod magistratem doszło do oficjalnego przekazania pozwolenia na użytkowanie z układu drogowego. Wręczył je
Grzegorz Stosik, pomorski wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.
- Miałem przyjemność wręczyć ostatnią z decyzji, która wieńczy dzieło, czyli cały zakres tej inwestycji. Jeśli chodzi o współpracę pomiędzy generalną dyrekcją w Gdańsku a nadzorem budowlanym, ta współpraca na przestrzeni wielu, wielu ostatnich lat układa się bardzo dobrze. Tylko się cieszyć, żeby inwestorzy, tacy jak generalna dyrekcja, budowali inwestycje w naszym regionie - chwalił GDDKiA Grzegorz Stosik.

Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA, gratulacje przyjął, ale przekazał też podziękowania, głównie malborczykom.
- Pan minister już dziękował, ja chciałbym się tylko dołączyć do tych podziękowań i dodać tylko, że bardzo dziękuję mieszkańcom za to, że byli tak wyrozumiali, bo to była bardzo trudna inwestycja w centrum miasta - mówił Karol Markowski. - Nie tylko w centrum komunikacyjnym, ale w centrum dawnego miasta. Mieliśmy tutaj problemy archeologiczne, udało się je wszystkie zrealizować. Gdyby nie państwa wyrozumiałość, to pewnie byłoby nam trudniej. Dzisiaj mamy nie tylko nowy obiekt, ale przede wszystkim nowy, funkcjonalny układ przestrzenny, komunikacyjny miasta. Bardzo się cieszę, że pan burmistrz już informuje, że ten układ zdał egzamin komunikacyjny, dlatego że Oblężenie Malborka, czyli ten armagedon komunikacyjny, który tu mamy, którego wam oczywiście zazdrościmy, ale który przysparzał dotychczas bardzo dużo kłopotów, udało się jakoś przeżyć. To oznacza ni mniej ni więcej, że po mieście będzie się jeździło łatwiej, bezpieczniej, bardziej komfortowo i to jest to, czemu mają służyć wszystkie inwestycje infrastrukturalne w zakresie układów drogowych. Mam nadzieję, że kolejne inwestycje, które pan minister przed nami postawi, będą równie sprawnie realizowane i że wkrótce się ich państwo doczekacie.

Gratulował i dziękował także Dariusz Drelich, wojewoda pomorski, który wziął udział w spotkaniu i wcześniej na własne oczy mógł przekonać się o zakresie robót.

Przypomnijmy, że inwestycja drogowa rozpoczęła się w połowie 2015 roku i pierwotnie miała się zakończyć 30 grudnia 2016 roku. W wyniku wykrycia pod al. Rodła pozostałości dawnych zabudowań, roboty wydłużyły się o pół roku.

Zobacz na filmie, jak wjeżdża się teraz do miasta - TUTAJ

- To jest wyjątkowa data dla mieszkańców miasta, przedsiębiorców i wreszcie dla turystów. Mówiąc o mieszkańcach mam na myśli zarówno tych mieszkańców, którzy w tej chwili mieszkają w naszym mieście, którzy zmagali się z problemami komunikacyjnymi, ale mam na myśli również tych, którzy mam nadzieję w przyszłości wybiorą Malbork jako miejsce do zamieszkania i będzie to miejsce, które komunikacyjnie będzie już o wiele bardziej przyjazne niż dotychczas - mówił podczas oficjalnego zakończenia inwestycji Marek Charzewski, burmistrz Malborka. - Mówiąc o przedsiębiorcach też mam na myśli zarówno tych, którzy w tej chwili funkcjonują w Malborku i prowadzą swoje działalności, ale mam na myśli również tych, którzy potencjalnie w przyszłości zechcą zainwestować w Malborku, a wiemy, że komunikacja i dostępność komunikacyjna kraju jest jednym z czynników, który uatrakcyjnia miejsce dla przedsiębiorcy. Myślę, że w tej chwili, po oddaniu tej inwestycji, miasto Malbork jest już bardzo atrakcyjne komunikacyjnie, bo mamy dobre połączenie drogowe, mamy również bardzo dobre połączenie kolejowe, a w przyszłości mam nadzieję również dobre połączenie wodne w ramach drogi wodnej E70. I wreszcie turyści, którzy są jednym z głównych czynników wzrostu gospodarczego w naszym mieście i mówiąc o zadowoleniu, myślałem o tych turystach, którzy co roku odwiedzają nasze miasto, ale również o tych turystach, którzy nie zawsze chcieli przyjechać do Malborka, wiedząc, że są duże problemy z wjazdem do miasta i wyjazdem z tego miasta, że trzeba poczekać w godzinnych, a nieraz i dłuższych korkach. Myślę, że informacja, która dotrze do nich, że w tej chwili już tych ograniczeń nie ma, również spowoduje zwiększenie ruchu turystycznego i tak jak mówił pan dyrektor (GDDKiA, dop. red.), tym pierwszym testem tej inwestycji było Oblężenie Malborka i ten test na pewno przy 60-tysięcznej grupie turystów został zdany na szóstkę.

Burmistrz Malborka wraz ze swoim zastępcą Janem Tadeuszem Wilkiem podziękowali też wykonawcom inwestycji, i nie tylko, wręczając upominki.
- Każda taka uroczystość to okazja do wyrażenia radości, że udało się ją zrealizować, ale to również okazja do podziękowania wszystkim tym, którzy przyczynili się do tej realizacji - wyjaśniał Marek Charzewski. - Podczas oddawania pierwszego etapu tej inwestycji, czyli mostu na rzece Nogat, dziękowałem szczególnie tym, którzy przyczynili się do faktu, że ta inwestycja w ogóle znalazła się w realizacji. Mówiłem tutaj o projektantach, mówiłem o władzach samorządowych poprzedniej kadencji, mówiłem o wszystkich tych, którzy decydowali o rozpoczęciu tej inwestycji. Dzisiaj chciałem w sposób szczególny podziękować wszystkim tym, którzy realizowali tę inwestycję zarówno po stronie inwestorskiej i po stronie wykonawczej i po stronie nadzorczej. Chcemy wręczyć skromne upominki. Te upominki wręczamy po to, żebyście państwo pamiętali o tym wydarzeniu i o Malborku, że taka wspaniała inwestycja miała tu miejsce i została zakończona, ale również po to, żebyście państwo pamiętali, że o ile ta inwestycja bardzo poprawia rozwiązania komunikacyjne w Malborku, to nie jest, mam nadzieję, ostatnią inwestycją i proszę przy kolejnych inwestycjach również o naszym mieście pamiętać, bo tych potrzeb komunikacyjnych mamy jeszcze znaczącą ilość.

****
Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku informowała:

Serdecznie zapraszamy na uroczyste zakończenie inwestycji budowy mostu przez Nogat wraz z dojazdami w Malborku w ciągu dróg krajowych nr 22 i 55, która odbędzie się w dniu 31.07.2017 r. o godz. 11:00 na Placu Słowiańskim przy Urzędzie Miasta w Malborku.
W uroczystości weźmie udział Kazimierz Smoliński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski, Grzegorz Stosik, Pomorski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, Marek Charzewski, Burmistrz Malborka oraz reprezentujący inwestora - Karol Markowski, Zastępca Dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku.
Inwestycja oprócz budowy drugiego mostu przez Nogat polegała na rozbudowie układu drogowego do dwóch jezdni i przebudowy skrzyżowań na odcinku 1,8 km. Wzdłuż całej inwestycji powstał ciąg pieszo-rowerowy. Na skrzyżowaniach wykonano nowe sygnalizacje świetlne i wdrożono nowoczesny system kompleksowego, adaptacyjnego sterowania ruchem maksymalizujący przepustowość skrzyżowań w oparciu o rzeczywiste dane o ruchu. System obejmuje nie tylko skrzyżowania na przebudowywanym odcinku, ale kilka innych w ciągu drogi krajowej nr 22 (al. Rodła).
Przed przebudową „wąski gardłem” w przejeździe przez miasto był most przez Nogat, gdzie był poprowadzony przebieg dwóch dróg krajowych: 22 i 55. Po budowie drugiego mostu i rozbudowie układu drogowego ruch na trasie odbywa się płynnie, co jest szczególnie istotne w sezonie letnim, kiedy malborski zamek przyciąga wielu turystów.
W trakcie realizacji inwestycji przeprowadzono dodatkowe ratunkowe badania archeologiczne w rejonie placu Słowiańskiego i alei Rodła, gdzie odkryto m.in. fragmenty murów obronnych miasta i późniejszej zabudowy.
Koszt inwestycji: 87,2 zł (w tym koszt prac budowlano montażowych: 77,14 mln zł). Projekt budowlany był finansowany przez Urząd Miasta w Malborku.

Informacja prasowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto