Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ZUS ostrzega przed oszustwami "na bon turystyczny". Z ich "pomocy" lepiej nie korzystać

Radosław Konczyński
Oszuści imają się coraz nowych metod. Tym razem zabrali się za Polski Bon Turystyczny. Proponują sprzedaż bonu lub pomoc przy założeniu PUE ZUS i aktywacji bonu za pieniądze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych prosi, by nie dać się na to nabrać.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że bonu turystycznego nie można wymienić na gotówkę ani inne środki płatnicze. Można nim płacić za usługi hotelarskie i imprezy turystyczne na terenie Polski do 31 marca 2022 r. Na każde dziecko, na które przyznany jest dodatek lub świadczenie wychowawcze, przysługuje bon w wysokości 500 zł. Wyjątkiem są dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością, które otrzymają dwa bony po 500 zł każdy (drugi po dołączeniu odpowiedniego orzeczenia).

- Nie należy osobom trzecim udostępniać swojego loginu i hasła do PUE ZUS. Trzeba pamiętać, że znajdują się tam ważne dane, np. dotyczące zgłoszenia do ubezpieczeń, zwolnień lekarskich czy też pobranych zasiłków. Nikt poza klientem lub upoważnioną przez niego osobą nie powinien mieć do nich dostępu - przypomina Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS dla województwa pomorskiego.

Jeżeli ktoś potrzebuje pomocy przy aktywacji Polskiego Bonu Turystycznego może kontaktować się telefonicznie z dostępnym całodobowo konsultantem pod nr. tel. 22 11 22 111 lub mailowo: [email protected]. Pomocy udzielą także pracownicy we wszystkich placówkach zakładu, czyli np. w Malborku przy ul. Dworcowej.

To trzeba wiedzieć o bonie turystycznym:

  • bon można zrealizować jedynie poprzez PUE ZUS. Aby to zrobić, nie trzeba składać wniosku;
  • bon znajdziemy na PUE ZUS w zakładce „Ogólny”, w menu bocznym w zakładce „Polski Bon Turystyczny”, a następnie „Mój bon”;
  • przed aktywacją bonu warto sprawdzić, kto w rodzinie jest uprawniony do pobierania świadczenia wychowawczego 500+ (czyli kto składał wniosek o 500+). Na PUE ZUS zakładka „Polski Bon Turystyczny” jest widoczna bowiem u tej właśnie osoby;
  • przy aktywacji trzeba podać swoje dane kontaktowe – adres e-mail i nr telefonu komórkowego.

- Podanie danych do kontaktu jest niezbędne, ponieważ po aktywacji bonu na podany adres mailowy zostanie wysłany kod płatności, przy użyciu którego będzie można płacić podmiotom turystycznym. Każda płatność będzie potwierdzona jednorazowym kodem autoryzacyjnym wysłanym SMS-em. Innymi słowy, sam 16-znakowy kod nie wystarczy, aby zrealizować transakcję. Podczas jej potwierdzania trzeba podać czterocyfrowy PIN, który otrzymamy na numer telefonu podany podczas aktywacji bonu - wyjaśnia Krzysztof Cieszyński.

W tym kontekście ZUS ostrzega, że jeżeli ktoś zdecyduje się na "odkupienie" bonu, nie będzie miał pewności, czy kod nie został już zrealizowany.
Wszelkie nieprawidłowości można zgłaszać na adres mailowy: [email protected]. Zgłoszenia będą kierowane do organów ścigania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto