Jak będzie się zmieniał profil turysty odwiedzającego Malbork? Przeczytaj list mieszkańca

RedakcjaZaktualizowano 
Jak będzie się kształtowała turystyka w Malborku? Czy zmienia się profil turysty odwiedzającego pokrzyżacki zamek i miasta? Czy samorząd nie powinien wykorzystywać zamku do promocji miasta? Zapraszamy do lektury listu nadesłanego przez dr. Przemysława Dorszewskiego, mieszkańca Malborka.

Przeglądając numer 3-4 „Magazynu Gdańskiego” z 2012 roku natrafić można na artykuł pod tytułem „5 lat Malbork Welcome Center”. Przeczytać w nim można następujące zdanie: „Ten młody Zespół MWC do reszty oddanych pracowników w ciągu zaledwie pięciu lat odmienił wizerunek Malborka do tego stopnia, że latem niezliczone tłumy gości chętnie odwiedzają to piękne miasto biorąc udział w zainicjowanych przez MWC projektach…”. Chciałbym, aby fragment dotyczący „niezliczonych tłumów gości chętnie odwiedzających to piękne miasto” był punktem wyjścia do dyskusji nad grupą docelową, czyli turystami odwiedzającymi Malbork, do której jest lub będzie adresowana oferta turystyczna Malborka.
Nie trzeba być mieszkańcem Malborka, żeby stwierdzić, że jest to miasto oparte w głównej mierze na turystyce, które odżywa na okres sezonu turystycznego, a zamiera po jego zakończeniu. Ogólnie wiadomo, że dwoma najważniejszymi podmiotami kształtującymi oraz regulującymi politykę turystyczną Malborka są: Muzeum Zamkowe oraz Urząd Miasta.
Z badań ankietowych przeprowadzonych w 2008 roku dla województwa pomorskiego wynika jasno, że turysta przyjeżdżający do malborskiego grodu identyfikuje zamek z miastem i miasto z zamkiem. Ankietowani na pytanie o najczęściej odwiedzane miejsca i atrakcje Pomorza wskazali na 5 miejscu miasto Malbork (6,7% wskazań), zaś na 7 miejscu znalazł się malborski zamek (5,1% wskazań). Zupełnie inaczej kształtuje się sprawa Sopotu w tym rankingu, gdzie ankietowani wskazali miasto Sopot na 2 miejscu najczęściej odwiedzanych miejsc Pomorza (17,3% wskazań), zaś samo molo sopockie znalazło się dopiero na 14 miejscu (3,5% wskazań). Ta spora różnica między samym miastem a molem sopockim pokazuje, że Sopot nie jest identyfikowany tylko z molem. W przypadku Malborka i zamku różnica jest minimalna, co wskazuje, że dla turysty te dwie odrębne przestrzenie tworzą jedną całość.
Być może warto rozważyć sytuację, gdzie jeden z podmiotów kształtujących sferę malborskiej turystyki powinien ograniczyć ofertę turystyczną (w tym promocję) opartą tylko o malborski zamek. Naturalnym kandydatem do takiego działania jest Urząd Miejski, gdyż trudno sobie wyobrazić, aby Muzeum Zamkowe rezygnowało ze swojego głównego atutu, na którym opiera swoją działalność. Sytuacja ta mogłaby doprowadzić do rozgraniczenia miasta od zamku w kwestii turystyki. Być może wykształciłaby wśród turystów przekonanie o odrębności tych dwóch sfer, rozwijając u nich jednocześnie świadomość, że Malbork to nie tylko jeden obiekt architektoniczny.
Aby wiedzieć jak wprowadzić powyższe zmiany, musimy wiedzieć do kogo będziemy adresować nowe działania. Przytoczony na początku fragment dotyczący „niezliczonych tłumów gości chętnie odwiedzających to piękne miasto” buduje wrażenie wzrastającej liczby osób odwiedzających Malbork. Jeśli mówimy o samym zamku, to oficjalne dane na temat odwiedzających uzyskane z Muzeum Zamkowego prezentują się następująco: rok 2007 – 502 953 zwiedzających, 2008 - 460 024, 2009 - 435 158, 2010 - 416 245. Jednoznacznie widać, że liczba turystów we wskazanym okresie zmalała. Liczby te pewnie nie różnią się zbytnio od ogólnej liczby odwiedzających Malbork turystów, jeśli przyjmiemy wcześniejsze założenie panujące wśród odwiedzających, że zamek i miasto jest traktowane przez nich jako jedna całość.
Dość optymistycznie wygląda dziś uchwała Rady Miasta Malborka z 24 kwietnia 2001 roku w sprawie uchwalenia „Strategii rozwoju miasta Malborka”. W załączniku nr 1 do tej strategii czytamy m. in., że celem priorytetowym są duże dochody z turystyki przez osiągnięcie większej liczby turystów odwiedzających miasto (ok. 800 tys. rocznie). Z perspektywy czasu widać, że dziś takiego poziomu turystów w mieście nie da się osiągnąć.
Jestem też zdania, że w przyszłości nastąpi zmiana profilu turysty odwiedzającego Malbork. Turystyka historyczno-kulturowa propagowana przez turystę zagranicznego (głównie niemieckiego) ulegnie zmniejszeniu. Pokolenie przedwojennych mieszkańców Malborka (niem. Marienburg) powoli wygasa, a to ono w jakimś stopniu napędzało ruch na zamku. Nie przypadkiem w nauce wykształcił się termin turystyki sentymentalnej, która podejmowana jest w poszukiwaniu tożsamości, swoich korzeni, pochodzenia czy wartości. Potomkowie przedwojennych mieszkańców Malborka nie są już w takim stopniu zainteresowani powrotem do Malborka, jak ich rodzice czy dziadkowie przed laty. Istotną kwestią będzie skupienie się na innych nacjach odwiedzających zamek, których udział od kilku lat wzrasta. Mam tu na myśli turystów ze Skandynawii, Rosji, Ukrainy, itp. Wyjście naprzeciw tym turystom będzie niezbędne.
Zachodzące powoli zmiany w profilu przyszłego turysty malborskiego oraz ogólna dynamika rozwoju turystyki na świecie i w Polsce to czynniki, które muszą być brane pod uwagę przez wszelkie podmioty odpowiedzialne za kształt i wizerunek oferty turystycznej w Malborku. Mam nadzieję, że tekst ten będzie impulsem do dalszej dyskusji na temat kierunków rozwoju turystyki w naszym mieście.


Tekst nadesłany przez dr. Przemysława Dorszewskiego

Zachęcamy Państwa do przysyłania opinii, spostrzeżeń czy informacji dotyczących Malborka i powiatu malborskiego na adresy: db.malbork@prasa.gda.pl, r.konczynski@prasa.gda.pl lub j.skrobisz@prasa.gda.pl

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Jak będzie się zmieniał profil turysty odwiedzającego Malbork? Przeczytaj list mieszkańca - Malbork Nasze Miasto

Komentarze 41

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
h
historyk

"Skad autor wie, ze potomkowie turystow sentymentalnych nie chca juz przyjezdzac do Malborka? Czy autor siedzal 5 dni na targach w Berlinie i rozmawial z tlumami mlodych Niemcow, ktorzy taka chec wyrazaja?"
Autor wie, bo byli mieszkańcy Prus Zachodnich i Wschodnich nie będą żyli wiecznie, a są już w podeszłym wieku. Młodzi Niemcy to zupełnie inna bajka i na pewno nie turystyka sentymentalna. Poza tym chęć przyjazdu, a sam przyjazd, to dwie różne sprawy. Wolałbym liczyć turystów w mieście, niż chęci na targach.

zgłoś
K
Klj

Nie karmić trolli

zgłoś
r
rychu.owski@...

A co by bylo jakby wszyscy którzy "pracują w mieście turystycznym", popindalający codziennie w kierunku trójmiasta, płacili podatki w miastach których pracują???? Jak nic okazałoby się, że to bujda, że Malbork to miasto, które żyje z turystów. Statystyki wszystkie, które mówią że żyje się tu dobrze ległyby w gruzach. Normalnie KRACH.

zgłoś
A
AJB

No to dobrze tę rybkę piwkiem popijaj, żeby się nie udławić, one ościste są. Przykro mi że ci smak rybki popsułem, ale malkontentów i takich którzy nie wszyscy do władzy jak ty "pałają" i zamiast piać peany i hymny pochwalne, zrzędzą i narzekają, nie brakuje. Taka karma. Może sobie "POgłos " przeczytaj, tam same spektakularne sukcesy, przy tych cudach to nawet płaska jak tekturowa tacka fląderka będzie ci niczym turbot smakowała! A propos, nie tacy mnie prowokowali, spoko koko, ja też lubię rybkę, ale własnoręcznie złowioną. I zimniutkim urqellem popitą. Wtedy nawet 10 wazeliniarzy -Jarząbków jej smaku nie jest w stanie zepsuć! :))

zgłoś
j
ja cierpię dolę

I cale szczęście, ze większość normalnych ludzi nie wchodzi na to forum.Ostatni moi znajomi z Elblaga przeprowadzili sie do Malborka, wiec sorry ale to juz jest namacalny efekt, ze miasto pięknieje. Zenon czy ty jesteś normalny, wchodząc i komentując ten artykuł ? Przeczytaj swoje wypociny ze 100 razy i jeszcze raz, i jeszcze raz ! zeneon zaświecił ? ? ?

zgłoś
z
zenon

AJB ale piep....rzysz głupoty. Nie stoi i nie bedzie nasze miasto stalo aquaparkiem, zamkiem, dino, fontanna,itp... sam wymienasz masę zaje....bistych atrakcji naszego miasta i sam sobie przeczysz. Powiedz wszak nam czymze wg ciebie omnibusie powinno STAC nasze miasto? Fabryka gwozdzi na 21000 tys osob ??? czy zeby kto wybudowal tu fabryke Ferrari? Karmisz tych internautów jakimis bzdurami i cale szczescie, ze wiekszosc normalnych ludzi nie wchodzi na to forum. zaraz pewnie napiszesz ze ja tez jestem nienormalny - a tak jestem, bo czytam twoje bzdety. i tylko czas trace i ja i inni. Malbork swietnie sie rozwija. Ostatni moi znajomi z Elblaga przeprowadzili sie do Malborka wiec sorry ale to juz jest namacalny efekt, ze miasto pieknieje. A ze tobie sie tu zle zyje - no trudno, wszystkim nie dogodzisz. :) :) ;) ;) :) ;)

zgłoś
Ś
Śmieszka

Biorąc pod uwagę oceny wypowiedzi twoja g' Bur Miszcz okazała się najtrafniejsza. Też się z nią zgadzam :)

zgłoś
g
g' Bur Miszcz

Niestety POmPOn jako xml znowu nastawił płytę z mantrą "zamiast pisać na tym forum". Miałaś rację.

zgłoś
x
xml

Proszę mnie nie obrażać, ja nie ma służbowego kompa, a teraz jestem na weekendzie nad morzem i jak czytam Twoje AJB wypociny to mi nie smakuje rybka i piwko. Miłego wieczoru, pozdrawiam ( a tak nawiasem mówiąc, nie produkuję się, próbuję Cię sprowokować i widzę, że mi się udało)

zgłoś
A
AJB

xml, nie mogę wyjść z podziwu, z prywatnego się produkujesz? Że też Ci się chce, w wolną sobotę? W poniedziałek, ze służbowego odwalisz tę tradycyjną formułkę, nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu!

zgłoś
x
xml

Piękna pogoda i turyści zawitali do Malborka, więc ci, co tu "skrobiecie" na forum - idźcie przewietrzyć głowy, może i wam słoneczko zaświeci i rozjaśni umysły! Nie radzę pić piwka, bo wtedy wena was dopadnie i drżyjcie wszyscy, którzy mają odmienne zdania na tematy związane z miastem. No, cóż taka nasz polska tradycja - narzekać, nic nie robić i pisać ( broń boże, żeby ktoś się dowiedział) bzdety i kalumnie. Wszak weekend przed nami jeszcze!

zgłoś
A
AJB

cd. Ale to że ja nie wiem, to małe miki, sęk w tym że ci co powinni wiedzieć, bo im za to płacimy (tak, my wszyscy, podatnicy, mieszkańcy, a nie Wincenty bez PESEL czy Donald Franciszek T.) też chyba o tym co ma ten rozwój zagwarantować, jak ściągnąć tu inwestorów gotowych coś więcej niż kolejną Biedronkę, Lidl czy Tesco wybudować, nie mają o tym bladego pojęcia. Inaczej, samą PĘTLĄ ŻUŁAWSKĄ , ZAMKIEM, DINOPARKIEM czy AQUAPARKIEM miasto nie się nie ostoi. Koniem i fontanną w sezonie takoż. Jak się nie zacznie nad tym główkować już dziś, no to zostanie nam ... guzik z PĘTELKĄ! Nad Nogatem. A tego to już MWzM nawet naszej Partii Miłości przy następnych wyborach nie wybaczą. Samymi "circenses" się nie da, trzeba też i "panem" zapewnić!

zgłoś
A
AJB

AzB poruszył temat nieco wykraczający poza to o czym pisał Pan dr Dorszewski, ale ma niewątpliwie rację. Oparcie całej egzystencji miasta na dochodach z turystyki to mrzonki. Na to nawet burmistrz Helu nie mógł sobie pozwolić, kręcił prywatne lody na boku. Nawet Kraków, ba, Paryż, Wenecja, Rzym czy Florencja nie są w stanie wyżyć jedynie z turystyki, stawiają na jakiś niekolidujący ze specyfiką miasta przemysł, rękodzieło, usługi, przetwórstwo rolne, et cetera. Nawet taka Tajlandia się do samej sex turystyki nie ogranicza, choć się w niej specjalizuje, więc naszym Malborczankom w niczym urody nie ujmując ( mamy w końcu się czym pochwalić) ten kierunek też raczej w grę nie wchodzi. Kiedyś Żuławy mlekiem, pszenicą i burakami słynęły, dziś już tylko te ostatnie zostały. Więc i Milki też już nie wyhodujemy, i w Malborku "świstaki nie będą zawijać w te sreberka". Pszenicy durum też już nie wyprodukujemy na żuławskich madach, bo Malma już z niej makaronów nie wyprodukuje. Co więc ma szansę zostać naszym specialite a'la maison i - oprócz małych i średnich firm prywatnych aktualnie egzystujących - zapewnić ten zrównoważony rozwój miastu nad Nogatem? Nie wiem.

zgłoś
r
rychu.owski@...

AJB dobrze prawisz. Szkoda że jedynie możnowładcy o tym nie wiedzą. Brną w sen o potędze Malborka turystycznej. Gdzie nie ma zaplecza, hotelowego, gastronomicznego, a przede wszystkim TURYSTYCZNEGO. Jeden dzien to za duzo. Za przeproszeniem jak Malbork chce ścigać się z Gdańskiem i innymi miejscami? ZAMKIEM? Przecież ZAMEK stoi od wieków... i ktoś to wykorzystał w sposób np jak to robią z popierdółkowatym zamkiem w Gniewie (nie obrażając tegoż ZAMKU)? 1 impreza w sezonie zwana Oblężeniem. Jednodniowe MAGIC przygotowane pieczołowicie przez cały rok działania MWC? Turysta jest wymagający. Raz przyjedzie z ciekawości a potem nie zajrzy. Bo nie ma do czego... Niestety. Malbork kręci się wokół wizji turystyki. To powinien być cenny dodatek do całości, której NIE MA. Niestety.

zgłoś
A
AzB

[Przepraszam :(( podwójnie się wkleiło] c.d. komentarza:
Wmawianie ludziom, że jedynie turystyka jest szansą na rozwój jest bzdurą. Owszem jest jedną z gałęzi gospodarki, ale nie jedyną i w obecnych realiach wcale nie priorytetową. Podobnie jak w zjawiskach chemicznych graniczny poziom nasycenia roztworu, tak samo w turystyce graniczny poziom został osiągnięty i żadna nowa oferta tego nie jest w stanie zmienić. Apogeum ubiegłych lat jest już historią więc nie ma co kruszyć kopii w tych dyskusjach. Zamiast tego trzeba władzom tłumaczyć, że Malbork dla równowagi powinien zadbać o alternatywne źródła wzrostu gospodarczego. Uporczywe uwieszanie się na rozwoju w dziedzinie turystyki jako panaceum na wszystkie gospodarcze bolączki przypomina symptomy natręctwa. Natrętne zaklęcia z turystyką w roli głównej nic nie wnoszą i nie generują – co najważniejsze – wzrostu liczby stałych miejsc pracy Kiedyś trzeba będzie się opamiętać. Oby nie było za późno.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3