Jak zmieniły się tereny dworcowe w Malborku
Dworzec w Malborku wraz ulicami dojazdowymi został wzniesiony w latach 1889-1890. Na początku XX wieku przed budynkiem zagospodarowano plac manewrowy dla dorożek i automobili, a w okresie międzywojennym dla autobusów kursujących do Wolnego Miasta Gdańska.
CZYTAJ TEŻ: Taki Malbork mieszkańcy chętnie wymazaliby z pamięci?
Po drugiej wojnie światowej tereny przydworcowe długo wyglądały tak, jak na zdjęciach w galerii powyżej pochodzących z roku 2008. Ówczesne władze miasta miały już wtedy plan modernizacji ulic Dworcowej, Żelaznej i terenów położnych między nimi. Powstał projekt pn. „Przebudowa dróg dojazdowych do węzła transportowego przy Dworcu PKP w Malborku” o wartości blisko 5 mln zł, z czego 2,76 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków unijnych.
Ulice zostały wyremontowane włącznie z infrastrukturą podziemną, zbudowano dwa ronda i parking. A wynikiem tego, że przed budynkiem dworca powstał plac, była reorganizacja ruchu, bo jazda tędy stała się już niemożliwa.
- W przeciągu kilku miesięcy okolica dworca PKP w Malborku przeszła niesamowitą metamorfozę, która cieszy zarówno turystów przybywających do Malborka, jak i mieszkańców miasta. Nieuporządkowany teren, który straszył swoim widokiem, ustąpił miejsca przyjaznej dla turystów, mieszkańców, w tym także osób niepełnosprawnych, przestrzeń publiczną. Zdecydowana większość osób korzystających z przebudowanego miejsca cieszy się ze zmian, jakie zaszły na przedmiotowym terenie – informował Urząd Miasta po zakończeniu inwestycji.
Budynek dworca też już nie wygląda tak, jak na archiwalnych zdjęciach w galerii powyżej. Został odremontowany przez Polskie Koleje Państwowe S.A. za ok. 8 mln zł i oddany podróżnym w grudniu 2011 r. po blisko dwóch latach prac. Jeszcze większą inwestycją była modernizacja stacji kolejowej jako część przebudowy linii kolejowej E65 Warszawa - Gdynia Główna. Tym, co przede wszystkim dotyczy pasażerów, są nowe perony. Bardzo przydatne windy peronowe zostały zbudowane dopiero po pewnym czasie w wyniku licznych próśb od mieszkańców.
Uwagę na zdjęciach zwracają też oczywiście marki autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku, których spółka już nie używa, czyli autosany, jelcze i scanie. A także widoczne na tablicach nazwy linii obsługiwanych przez MZK. Wtedy przedsiębiorstwo należące w stu procentach do samorządu miasta Malborka zapewniało też kursy do okolicznych gmin. Autobusy jeździły m.in. do Sztumu, Starego Pola, Nowego Stawu.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?