Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zbuduje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Głowackiego (DK 55) z ulicami Kochanowskiego i Krótką? Od dłuższego czasu upomina się o to radny miejski Jacek Markowski. W jednej z ubiegłorocznych interpelacji złożonych do burmistrza argumentował, że „światła” są potrzebne m.in. dlatego, by kierowcy mogli łatwiej wjechać z miejskich ulic na „krajówkę”.
- Zmieniliśmy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenu w tej części miasta. Powstanie w tym rejonie 80 nowych mieszkań. Przeliczając to na liczbę samochodów, można wyobrazić sobie, co będzie na drogach. O godz. 8 czy przed już teraz na ul. Wejhera i Krótkiej, które są przelotowe dla tego osiedla, tworzą się korki. Miasto powinno „nacisnąć” na GDDKiA, aby powstała tam sygnalizacja świetlna – uzasadniał Jacek Markowski.
Co w tym przypadku wykaże "analiza konieczności"?
Burmistrz przekazał wtedy sprawę gdańskiemu oddziałowi GDDKiA. W odpowiedzi wyjaśniono, że drogowcy czekają na publikację szczegółowych wyników Generalnego Pomiaru Ruchu 2020. Podczas listopadowej sesji radny Markowski przypomniał o problemie, a z magistratu poszło kolejne zapytanie do GDDKiA.
Przypomnijmy, że wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020 są już znane. Pisaliśmy o tym TUTAJ. Punkty pomiarowe na DK 55 położone najbliżej skrzyżowania z Kochanowskiego i Krótką znajdowały się: koło Powiatowego Urzędu Pracy na ul. Armii Krajowej w Malborku - tu zmierzono średni ruch na poziomie 11 828 pojazdów na dobę; w Gościszewie – 8919 pojazdów na dobę (w 2015 r. - 7767). Ale nie tylko to będzie brane pod uwagę.
Każdorazowa decyzja o montażu sygnalizacji świetlnej na drogach krajowych jest poprzedzana tzw. analizami konieczności. Tam, na podstawie obiektywnych cząstkowych kryteriów (m.in. natężenie ruchu samochodów, pieszych i zdarzeń drogowych), jest zbierana punktacja, która decyduje o montażu lub nie sygnalizacji – wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Będziemy analizować tę propozycję w połowie stycznia 2022 r., będzie też wizja lokalna. Od wyniku analizy będzie zależała nasza decyzja.
Jacek Markowski argumentuje, że sygnalizacja świetlna jest tutaj dużo bardziej potrzebna niż na ul. Głowackiego w pobliżu skrzyżowania z ul. Broniewskiego. Tam była niezbędna, gdy do 2012 roku mieściła się tam Szkoła Podstawowa nr 3, a potem – jego zdaniem – straciła rację bytu.
Sygnalizacja koło nowej siedziby PCZ i przy cmentarzu?
Jak się dowiedzieliśmy, do GDDKiA dotarła też prośba o montaż sygnalizacji świetlnej na ul. 500-lecia, naprzeciwko budynku nr 23, w którym obecnie swoją siedzibę mają administracja Powiatowego Centrum Zdrowia i ratownictwo medyczne, a na parterze działa punkt szczepień powszechnych.
- Przeanalizowaliśmy tę propozycję w listopadzie br. W wyniku analizy okazało się, że nie ma potrzeby zastosowania w tym miejscu sygnalizacji świetlnej – odpowiada Piotr Michalski.
Z kolei radna miejska Wioletta Klepacka apeluje o „światła” na przejściu na ul. Głowackiego w pobliżu Cmentarza Komunalnego. Jak nam mówiła, na pętli autobusowej wysiadają dzieci wracające ze szkoły do domów na pobliskim osiedlu już w gminie wiejskiej Malbork. Muszą przejść przez drogę krajową, na której panuje spory ruch.
W tym przypadku z analizy konieczności nie wychodzi, by była niezbędna w tym miejscu sygnalizacja świetlna – odpowiada nam Piotr Michalski.
Na pewno nie było możliwości, by we wszystkich trzech miejscach GDDKiA zgodziła się na montaż sygnalizacji świetlnej. Trudno natomiast nie zgodzić się z argumentacją radnego, że "światła" mogłyby (a nawet powinny) przeniesione sprzed dawnej siedziby szkoły na skrzyżowanie z Kochanowskiego i Krótką.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?