Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Petycja nauczycieli i rodziców dzieci z Przedszkola nr 13

Redakcja
Przedstawiamy petycję rodziców dzieci z Przedszkola nr 13 Integracyjnego w Malborku oraz informację pracowników o placówce oświatowej. Listy otwarte są odpowiedzią na plany samorządu malborskiego zmierzające do likwidacji publicznego przedszkola i jego sprywatyzowanie. Drugim przedszkolem publicznym przewidzianym do przekształcenia jest "dwójka".

Petycja rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola publicznego nr 13 integracyjnego w Malborku

My, rodzice dzieci pobierających naukę i wychowujących się w publicznym integracyjnym przedszkolu nr 13 w Malborku nie zgadzamy się na przekształcenie go w placówkę prywatną.
Doświadczona wieloletnią pracą, wykształcona i dostosowana do potrzeb opiekuńczo-wychowawczych kadra zapewniała dotąd wszechstronny rozwój naszych dzieci, jak również wychowywanie w bezpiecznych warunkach. Chcemy zachować status quo edukacji naszych potomków. 
Dlaczego Rada Miasta z burmistrzem na czele chce odebrać nam prawo wyboru, do jakiej placówki mają uczęszczać nasze dzieci?

Każdy rodzic, bez względu na status materialny, chce, aby jego dziecko mogło od najmłodszych lat w pełni uczestniczyć w rozwoju edukacyjno-wychowawczo-społecznym, jaki zapewni najniższy szczebel oświatowy - przedszkole. Rodziny uboższe, wielodzietne, mające dzieci niepełnosprawne (których nie brakuje w naszym mieście) stają teraz przed perspektywą izolacji społeczno-wychowawczej ich dzieci, które, ze względów finansowych, nie będą mogły korzystać z opieki przedszkolnej integracyjnej.

Czy nie obawiacie się, Drogie Władze Malborka, iż zamykając równy dostęp do integracyjnej edukacji przedszkolnej, ograniczacie jednocześnie należyty poziom rozwoju intelektualno-społecznego naszych dzieci? Kto zatem będzie je wychowywał i przygotowywał do nauki w szkołach, jeśli zabraknie wielu rodzinom środków na utrzymanie dzieci w przedszkolach prywatnych? Jest to wywołująca obawy wizja... 


Jako rodzice Przedszkola nr 13 Integracyjnego chcemy mieć w dalszym ciągu prawo decydowania o rodzaju i formach kształcenia przedszkolnego najmłodszych obywateli naszego miasta. 
Sprzeciwiamy się rewolucji prywatyzacyjnej tam, gdzie dzieci mierzy się tylko miarą pieniądza!


Rodzice dzieci z Przedszkola nr 13

Przeczytaj oświadczenie burmistrza Malborka w sprawie odstąpienia od likwidacji przedszkoli nr 8 i10




Pracownicy o „trzynastce”


„Wszystko, co najważniejsze dla życia, zdarza się w pierwszych sześciu latach” - Giambattista Vico



Dzieci niepełnosprawne w Przedszkolu nr 13 mają od lat szansę wspaniałego rozwoju właśnie dlatego, że taką możliwość w przeszłości od miasta otrzymały. Pierwsze grupy integracyjne powstały w 1993 r. Przeciętnie rocznie przebywa w tej placówce ok. 20 dzieci o różnych potrzebach edukacyjnych. 
W ciągu 17 lat pracy z dziećmi niepełnosprawnymi mury naszego przedszkola opuściło 126 dzieci, dla których byliśmy jedyną alternatywą edukacyjną.
Losy absolwentów:

- 38 proc. - szkoła masowa,

- 31 proc. - klasa integracyjna,

- 12 proc. - szkoła specjalna,

- 9,5 proc. - „szkoła życia”,

- 2,5 proc. - nauczanie indywidualne przy szkole masowej,

- 7 proc. - inne (brak danych na temat dalszej edukacji). 



Obecnie na 123 dzieci pełnosprawnych przypada 16 dzieci niepełnosprawnych o specjalnych potrzebach edukacyjnych: niedosłyszących, z opóźnionym i dysharmonijnym rozwojem psychoruchowym, zaburzeniami komunikacji językowej, opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami funkcji sensorycznych, obniżoną sprawnością ruchową. Razem tworzą pięć grup, którymi opiekuje się osiem nauczycielek. 
Ta różnorodność deficytów wymaga od nauczycieli umiejętności stosowania wspierających metod pracy. Do nich zaliczyć można: Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metodę Dobrego Startu, Metodę Kinezjologii Edukacyjnej wg Paula Dennisona.

Praca z dziećmi o tak różnorodnych niepełnosprawnościach wymaga stosowania także odpowiednich pomocy dydaktycznych. A w takie pomoce wyposażone jest nasze przedszkole. 

W przedszkolu dzieci mają zapewnioną opiekę logopedyczną oraz psychologiczno-pedagogiczną, polegającą na rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w formie indywidualnych zajęć specjalistycznych, a także porad i konsultacji dla rodziców. Planowaniem i koordynowaniem udzielanej dziecku pomocy zajmuje się zespół specjalistów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju (logopeda, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta zajęciowy), posiadający wysokie kwalifikacje do pracy z małymi wychowankami o zaburzonym rozwoju psychoruchowym.

Wielospecjalistyczne i intensywne działania mają na celu stymulację psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka w zakresie kompensacji braków rozwojowych do momentu rozpoczęcia przez nie nauki w szkole podstawowej.

 Realizacja programu integracyjnego nauczania i wychowania przynosi wiele korzyści wszystkim osobom w to zaangażowanym:

- Dla dzieci niepełnosprawnych jest to pierwszy etap jakiegokolwiek kontaktu z nauczaniem.

- Rodzice dzieci niepełnosprawnych odczuwają zadowolenie z tego, że wreszcie ich pociechy są akceptowane przez rówieśników, są przez to pogodniejsze, pewniejsze siebie.

- Dzieci pełnosprawne, obcując z dziećmi niepełnosprawnymi, wykazują więcej wrażliwości na drugiego człowieka, ich rodzice zaś rozumieją, że im wcześniej ich pociechy zetkną się z innością, tym łatwiej nauczą się wzajemnej akceptacji i tolerancji.
- Wszystkie dzieci korzystają ze wczesnego wspomagania, osiągając dobrą gotowość szkolną.

- Dla nauczyciela praca w grupie integracyjnej jest wyzwaniem w doskonaleniu metod pracy, w szukaniu nowych rozwiązań organizacyjnych.

- Personel wspomagający dopasowuje się do potrzeb i liczby dzieci.

- Środowisko ma alternatywę edukacyjną dla dzieci niepełnosprawnych w Malborku, a także większą szansę na powrót tych dzieci do życia w społeczeństwie. 



Staramy się, aby wszystkie nasze dzieci obdarzone były szczególną uwagą, akceptacją i wzrastały w atmosferze wrażliwości, tolerancji oraz wzajemnej życzliwości. 

My, pracownicy Przedszkola nr 13 Integracyjnego w Malborku, liczymy na zrozumienie ważności problemu kształcenia integracyjnego przez władze naszego miasta. Mamy głęboką wiarę, że obszar edukacji integracyjnej pozostanie w niezmienionej formie. 


Pracownicy Przedszkola nr 13

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto