Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z życia szkół: uczniowie malborskiej "trójki" w "polibudzie"

Redakcja
Klasy politechniczne Gimnazjum nr 3 w Malborku uczestniczyły w zajęciach na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej. "Trójka” współpracuje z tą uczelnią. Spotkanie składało się z dwóch części: wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych.

Klasa I politechniczna z malborskiej „trójki” podczas wizyty w PG wysłuchała wykładu prof. dr. hab. inż. M. Biziuka pt. „Zanieczyszczenie wód powierzchniowych i jego wpływ na zdrowie ludzkie”. Uczniowie dowiedzieli się, że obecność ołowiu w wodzie powoduje m.in. skrócenie korzeni drzew (takie drzewa wiatr wyrywa z korzeniami). U ludzi wywołuje bezsenność, osłabienie wzroku i brak koncentracji.

Źródłem zanieczyszczenia rtęcią jest stomatologia (amalgamat rtęciowy do plomb), produkcja farb i lakierów oraz przemysł zbrojeniowy. Pierwiastek ten wykrywa się, badając włosy. Rtęć kumuluje się w organizmie ludzkim i powoduje m.in. chorobę Parkinsona i Alzheimera, zapalenie dziąseł czy niewydolność nerek.

Fluorki trafiają do wody z nawozami, tworzywami sztucznymi, np. teflonem, lub w wyniku uzdatniania wody. Wprawdzie zapobiegają próchnicy zębów i kości, ale powodują fluorozę, ograniczenie zdolności ruchowej stawów, zakłócają wydzielanie melatoniny u kobiet, są przyczyną spadku ilorazu inteligencji oraz szybszego starzenia się ludzi.
To tylko mała część informacji, jakie I-klasiści uzyskali podczas bardzo ciekawego wykładu.

Klasa druga wysłuchała dwóch wykładów. Prof. dr hab. inż. A. Kołodziejczyk w sposób barwny i zrozumiały dla gimnazjalistów przybliżył „SMAK – jego istotę i sposoby poprawiania smakowitości potraw”. Jest to jeden z najważniejszych zmysłów. Wywierają na niego wpływ głównie bodźce zapachowe, mniej wzrokowe. Rozróżnia się pięć rodzajów smaków: słodki, gorzki, słony, kwaśny i od 2000 r. monoglutaminian sodu (MGN), który odkryli Japończycy i nazwali umami, czyli wyśmienity. Zmysł ten jest odczuwany dopiero po rozpuszczeniu potrawy w jamie ustnej, dlatego mała ilość śliny obniża zdolność odczuwania smaku. Podobnie jest w przypadku niedoboru cynku, choroby jamy ustnej lub doustnie spożywanej kokainy, nałogowego palenia czy alkoholizmu.

Uczniowie dowiedzieli się m.in. o przyprawach jako polepszaczach smaku. Jedną z najstarszych jest cynamon. W czasach, kiedy nie znano lodówek, przyprawy pełniły także rolę konserwantów. Od kiedy w Japonii odkryto kwas glutaminowy, dodaje się go w postaci glutaminianu sodu m.in. do kostek bulionowych, maggi, sosu sojowego. W USA do potraw dodaje się kwas foliowy, aby zmniejszyć zachorowalność na choroby serca. Natomiast najdroższymi przyprawami są szafran i kardanom. Szafran otrzymuje się z kwiatów, nadaje korzenny aromat i żółtą barwę. Kardanom dodaje się do pierników i stosuje do aromatyzowania kawy.

Prof. dr hab. inż. B. Zygmunt wytłumaczył II-klasistom, jak powstaje smog fotochemiczny.
Smog to nagłe i silne zanieczyszczenie troposfery. Smog czarny, zwany także londyńskim, siarkowym czy klasycznym ma największe stężenie rano. Jego powstaniu sprzyjają: łagodne warunki zimowe, pyły, zanieczyszczenia, tlenek siarki (IV), wysoka wilgotność.
Smog fotochemiczny (biały, letni, utleniający) występuje wiosną i latem. Jego powstaniu sprzyjają m.in. obecność tlenków azotu, lotnych związków organicznych, duże nasłonecznienie, niska wilgotność powietrza, obecność ozonu. Smog ten rozpoznano w 1940 r. w Los Angeles. Najbardziej intensywny jest w południe.

Gimnazjaliści uczestniczyli też w doświadczeniach. Uczniowie klasy pierwszej zapoznali się z zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium. Następnie wykonali doświadczenie strącania i rekrystalizacji jodku ołowiu (II). Ćwiczyli również umiejętność sączenia jodku ołowiu (II). Celem zajęć laboratoryjnych w klasie pierwszej jest nauka podstawowych czynności laboratoryjnych, w tym rozdzielanie składników mieszaniny.

Uczniowie klasy drugiej w obecnym roku szkolnym zajmować się będą chemią analityczną. Podczas wizyty w PG wykonywali w grupach trzyosobowych ćwiczenia dotyczące pH, kwasowości i zasadowości roztworów. Badali zachowanie fenoloftaleiny, oranżu metylowego, lakmusu, błękitu bromotymolowego, zieleni bromokrezolowej w roztworze kwasowym, zasadowym i obojętnym. W drugim ćwiczeniu stali się „chemicznymi detektywami” i określali odczyn trzech otrzymanych próbek, korzystając ze wskaźników z poprzedniego doświadczenia. W trzecim zadaniu drugoklasiści badali wpływ pH środowiska reakcji na rodzaj związków chemicznych, jakie się w tym środowisku znajdują.

Za miesiąc następna przygoda z chemią na Wydziale Chemicznym PG.

Materiał nadesłany przez Gimnazjum nr 3 w Malborku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Co to jest zapalenie gardła i migdałków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Z życia szkół: uczniowie malborskiej "trójki" w "polibudzie" - Malbork Nasze Miasto

Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto