Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy powiatu malborskiego skarżyli się na śliskie drogi. Władze „dołożą wszelkich starań”, by sytuacja się nie powtórzyła

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Wypadek w okolicy wsi Boręty w gminie Lichnowy
Wypadek w okolicy wsi Boręty w gminie Lichnowy OSP Lisewo Malborskie
Po pierwszym ataku zimy w tym roku władze powiatu malborskiego biją się w piersi i zapewniają, że dołożą wszelkich starań, „aby zaistniała sytuacja w przyszłości nie miała miejsca”. Przez kilka dni w ubiegłym tygodniu drogi były śliskie. Jak pracowały firmy wynajęte przez powiat?

Zarząd Powiatu o zimowym utrzymaniu dróg na początku stycznia

W pierwszych dniach stycznia zima mocno dała się we znaki w powiecie malborskim. Szczególnie było to widać na drogach należących do samorządu powiatowego. Mieszkańcy skarżyli się na śliskie nawierzchnie. Włodarze dwóch gmin interweniowali nawet w Starostwie Powiatowym. Jan Michalski, wójt Lichnów, wysłał pismo, w którym informował m.in., że gmina Lichnowy z własnej inicjatywy posypała chodniki przy drogach powiatowych i najbardziej niebezpieczne fragmenty tras. Arkadiusz Skorek, wójt Miłoradza, pojechał osobiście spotkać się z Zarządem Powiatu.

CZYTAJ TEŻ: Ślisko na drogach powiatu malborskiego. Wójtowie Lichnów i Miłoradza interweniują w starostwie

Zapytaliśmy w starostwie o trudną sytuację, która miała miejsce na drogach powiatowych w pierwszej połowie stycznia. Włodarze powiatowi „uprzejmie dziękują za zgłaszane uwagi i wnioski”.

- Dołożymy wszelkich starań, aby zaistniała sytuacja w przyszłości nie miała miejsca i była jak najmniej uciążliwa dla uczestników ruchu. Pragniemy zapewnić, iż będziemy podejmować działania mające na celu zapewnienie jak najlepszego poziomu bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg i chodników znajdujących się na terenie powiatu malborskiego. W świetle powyższego liczymy na dalszą dobrą współpracę z gminami. Wszelkie zgłoszenia będą traktowane i realizowane priorytetowo, dostosowując przy tym podejmowane czynności do zmiennej sytuacji pogodowej – odpowiada nam Waldemar Lamkowski, wicestarosta malborski.

Powiat malborski zarządza siecią dróg o długości ok. 240 km, a zimowym utrzymaniem objętych jest 231,20 km dróg z podziałem na: 7 zadań podstawowych (drogi), 3 zadania specjalne, 3 zadania dodatkowe (ścieżki rowerowe).

Około 300 tys. zł na zimowe utrzymanie dróg w całym 2024 roku

Dyżur zimowy pełni całodobowo spółka Haudi ze Sztumu, do której zadań należy objazd dróg przy niskich temperaturach, opadach śniegu i oblodzeniach, zawiejach i zamieciach. Odpowiada ona również za bezpośrednią organizację, kierowanie i nadzorowanie pracy sprzętu przy odśnieżaniu lub usuwaniu śliskości na drogach powiatowych, a także udziela informacji o stanie i przejezdności na drogach powiatowych.

Ta spółka jest więc koordynatorem pracy wykonywanej przez inne firmy wybrane w przetargu na utrzymanie zimowe dróg na cały 2024 rok. To czterech wykonawców. Starostwo podało nam, jak wyglądała ich praca w dniach 1-10 stycznia br. I tak - ZG Trans, który działa na drogach powiatowych w gminach Malbork, Nowy Staw (poza terenem miejskim ), Lichnowy, Miłoradz, wyjeżdżał 12 razy. Przedsiębiorstwo Complex (gminy Nowy Staw, Lichnowy) - 3 razy. Pośpiech Trans (gmina Stare Pole) – 6 razy. Kristrans, którego terenem działania jest gmina Miłoradz, do 10 stycznia nie wyjechał ani razu, ale umowa z tym wykonawcą zaczęła obowiązywać dopiero od 8 stycznia po wyłonieniu go w powtórzonym przetargu.

Stawki w sezonie zimowym 2024 wynoszą od 660 zł do 800 zł netto za godzinę pracy sprzętu. Cena obejmuje koszty: paliw, olejów, smarów itp., niezbędnych napraw bieżących oraz powstałych w skutek wykonywania przedmiotu zamówienia, przeprowadzenia obsługi codziennej i okresowej sprzętu, zabezpieczenie mieszanki soli i piasku przed zniszczeniem, mieszanie i załadunek mieszanki, pracę na wezwanie. Takie same stawki obowiązują we wszystkie dni tygodnia łącznie z dniami wolnymi od pracy oraz niedziele i święta, w ciągu całej doby.
Z wyników przetargów wynika, że na zimowe utrzymanie dróg w całym 2024 roku powiat wyda około 270 tys. zł, a doliczając zadania specjalne i dodatkowe – ok. 320 tys. zł.

Zimowe utrzymanie dróg powiatu malborskiego. Ile kosztują sól i piach?

W odrębnych przetargach władze powiatu wyłoniły dostawców soli drogowej i piasku. W sezonie zimowym 2024 sól dostarcza Przedsiębiorstwo Wielobranżowe TRAMAD sp. z o.o. z Elbląga; od 1 do 8 stycznia br. szacunkowa ilość zamówionego materiału wyniosła 110 ton przy cenie 541,20 zł brutto za 1 tonę soli drogowej. Z kolei dostawcą piasku jest KRUSZ-POL sp. z. o.o. ze Starego Dzierzgonia; od 1 do 8 stycznia br. zamówiono 212 ton piachu przy cenie 70,10 zł brutto za tonę.

Jak wyjaśnia nam starostwo, od 1 do 10 stycznia zużyto około 131 ton mieszanki soli drogowej i piasku.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto