Na DK 22 w gminie Stare Pole widać pierwszy efekty rozbudowy
Przypomnijmy, że inwestycja realizowana przez konsorcjum firm NDI S.A. i NDI Sopot S.A. na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obejmuje cały odcinek DK 22 w gminie Stare Pole, czyli 10,2 km od granicy z Malborkiem do granicy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Prace rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku.
Zakres przebudowy to wykonanie wzmocnienia podłoża gruntowego, przebudowa warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej, wykonanie przepustów oraz roboty branżowe – mówi Wojciech Deputat, kierownik budowy z Grupy NDI.
Droga zostanie poszerzona, dodatkowo za Starym Polem w kierunku Elbląga będzie miała konstrukcję “2+1”. Równolegle do niej na całej długości inwestycji będzie biegła ścieżka rowerowa z miejscami do odpoczynku, a w obszarach zabudowanych powstaną nowe chodniki. Przebudowa obejmuje również skrzyżowania oraz przepusty, zjazdy i zatoki autobusowe. Grupa NDI, jako generalny wykonawca, jest też odpowiedzialna m.in. za (i to są właśnie te roboty branżowe) zapewnienie poprawnego odwodnienia drogi, zagospodarowanie zieleni, montaż barier ochronnych i balustrad, budowę ekranów akustycznych czy zbiorników retencyjno-odparowujących.
Ruch wahadłowy na “22” między Malborkiem a granicą Pomorza
Prace przy rozbudowie “krajówki” są prowadzone odcinkami. Ruch w tych miejscach odbywa się wahadłowo. Jak poinformowała Grupa NDI, obecnie zakończono roboty drogowe do warstwy wiążącej na “wahadłach” numer 3 i 8. Tam też wznowiono ruch po obu stronach już całkiem nowej jezdni.
- Na “wahadłach” 9, 11 i 18 wykonaliśmy 35 tysięcy metrów bieżących kolumn drenażowych oraz około 40 tysięcy metrów sześc. nasypów przeciążeniowych dla wzmocnienia gruntu. Kolumny drenażowe wykonujemy metodą iniekcji piaskowej, która polega na punktowym doziarnieniu podłoża gruntowego celem poprawy parametrów gruntu rodzimego – mówi Wojciech Deputat.
Na dwóch kolejnych odcinkach wykonawca rozebrał starą nawierzchnie drogową i wykonał podbudowy z kruszywa stabilizowanego cementem oraz z kruszywa łamanego, stabilizowanego mechanicznie.
W najbliższym czasie planujemy przejść na kolejne „wahadła” i rozpocząć prace drogowe. Tuż po rozbiórce nasypu przeciążającego będziemy kontynuować roboty drogowe na kolejnych odcinkach. Nadal będziemy kontynuowali roboty bitumiczne – informuje Wojciech Deputat.
Grupa NDI na realizację zadania otrzymała 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. Koszt inwestycji to ponad 175,6 milionów złotych, a planowany termin zakończenia rozbudowy - 15 listopada 2024 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?