Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lichnowy. Urząd Gminy wydał komunikat w sprawie kompostowni, a wkrótce sesja nadzwyczajna władz samorządu

Radosław Konczyński
Przykład kompostowni tunelowej przedstawionej przez inwestora.  Wykorzystane zdjęcia to materiały promocyjne FHU Arbena Bis.
Przykład kompostowni tunelowej przedstawionej przez inwestora. Wykorzystane zdjęcia to materiały promocyjne FHU Arbena Bis. Zdjęcia z karty informacyjnej przedsięwzięcia złożonej w Urzędzie Gminy Lichnowy przez PRU Lichnowy.
Plan budowy kompostowni w gminie Lichnowy budzi emocje do tego stopnia, że wójt wydał oświadczenie. Wyjaśnia w nim, że to nie gmina jest inwestorem. Wkrótce odbędzie się też nadzwyczajna sesja Rady Gminy.

Przypomnijmy, lokalne przedsiębiorstwo rolne, mające też grunty orne w powiatach nowodworskim i gdańskim, planuje zbudować w okolicy Lichnów kompostownię pow. do 3 ha, składającą się z dziesięciu otwartych hal tunelowych. To w nich na pryzmach mają być składowane odpady organiczne rozmaitego pochodzenia.

Mieszkańców przeraża wizja około 50 ciężarówek zwożących w sumie do 500 ton odpadów dziennie do kompostowni, która miałaby działać od godz. 6 do 20 siedem dni w tygodniu. Już oczami wyobraźni widzą zniszczone lokalne drogi, a nosem czują fetor, który może się roznosić po całej okolicy, gdy pracownicy będą przerzucać pryzmy w tunelach. - Boimy się też skażenia wód gruntowych, zakażeń bakteryjnych, spadku wartości naszych nieruchomości i zastoju gminy - wylicza Zbigniew Rybicki, wiceprzewodniczący RG Lichnowy.

Mieszkańcy zbierają podpisy przeciwko kompostowni. Po „głowie” przy okazji dostało się wójtowi Lichnów.

- W związku z docierającymi do wójta licznymi, błędnymi informacjami dotyczącymi budowy kompostowni informujemy, iż inwestorem przedsięwzięcia jest Przedsiębiorstwo Rolno-Usługowe Lichnowy Sp. z o.o. Gmina Lichnowy w żaden sposób nie uczestniczyła w planowaniu przedsiębiorstwa, jak również nie jest jego stroną postępowania - napisał w wydanym komunikacie Urząd Gminy Lichnowy.

Być może, nieporozumienie mogło wyniknąć z tego, że 5 lutego wójt zorganizował spotkanie z sołtysami w celu przedstawienia im sprawy oraz poprosił o poinformowanie mieszkańców gminy Lichnowy.
Od strony administracyjnej obecnie trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, które wójt Jan Michalski musiał wszcząć na wniosek firmy.

- Jako mieszkaniec mam obawy wielkie co do fetoru, ale też co do transportu, bo to jednak ma być aż 50 samochodów dziennie. Natomiast jako wójt muszę dopełnić wszystkich procedur - podkreśla Jan Michalski.

Przed ewentualnym wydaniem decyzji środowiskowej muszą jeszcze wypowiedzieć się sanepid, Starostwo Powiatowe w Malborku, Wody Polskie, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Dopiero potem wójt, biorąc również pod uwagę opinie mieszkańców, będzie mógł wydać decyzję. I dopiero ona otworzy firmie drogę do uzyskania kolejnych pozwoleń, w tym na budowę kompostowni.

CZYTAJ TEŻ: Lichnowy, Nowy Staw. Mieszkańcy obawiają się kompostowni

W skali roku do kompostowni miałoby trafiać 75 tys. ton odpadów, z których można by uzyskać od 30 tys. do 52,5 tys. ton kompostu; w całości byłby wykorzystywany na potrzeby gospodarstwa mającego ok. 600 hektarów upraw.

Firma w karcie informacyjnej przedsięwzięcia złożonej w Urzędzie Gminy Lichnowy zapewnia, że dochowa wszelkich przepisów, udowadnia, że inwestycja nie będzie źle wpływać na otoczenie, a co więcej, będzie to rozwiązanie chroniące środowisko, „gdyż zapewnia recykling materii organicznej, przetwarzając ją w produkt wykorzystywany do produkcji rolnej”.

- Procesowi przetwarzania będą poddawane wyłącznie odpady pochodzenia organicznego, które nie zawierają odpadów niebezpiecznych. Nie będą przyjmowane i kompostowaniu nie będą poddawane żadne odpady pochodzenia zwierzęcego - podkreśla inwestor.

28 lutego odbędzie się, w całości poświęcona tej sprawie, nadzwyczajna sesja Rady Gminy, na którą zostanie też zaproszony inwestor.

Pełna treść informacji Urzędu Gminy Lichnowy na temat kompostowni

"W związku z docierającymi do Wójta Gminy Lichnowy licznymi, błędnymi informacjami dotyczącymi budowy kompostowni informujemy, iż inwestorem w/w przedsięwzięcia jest Przedsiębiorstwo Rolno - Usługowe Lichnowy Sp. z o.o.

Wójt Gminy, jako organ administracji publicznej, zgodnie z prawem jest zobowiązany do rozpatrzenia złożonego wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji pod nazwą „Modernizacja gospodarstwa Rolnego Przedsiębiorstwa Rolno – Usługowego Lichnowy Sp. z o.o. w Lichnowach, gm. Lichnowy, pow. Malborski, woj. Pomorskie”.

Gmina Lichnowy w żaden sposób nie uczestniczyła w planowaniu przedsiębiorstwa, jak również nie jest jego stroną postępowania.

Dnia 05.02.2019 r. Wójt Gminy Lichnowy zorganizował spotkanie z sołtysami w celu przedstawienia im sprawy oraz poprosił o poinformowanie mieszkańców Gminy Lichnowy. Z docierających do Wójta informacji wynika, iż mieszkańcy gminy są przeciwni w/w inwestycji i w tym celu zbierają podpisy.

Z inicjatywy Wójta Gminy Lichnowy, w porozumieniu z Przewodniczącą Rady Gminy Lichnowy, na dzień 28.02.2019 r. zostanie zwołana sesja nadzwyczajna Rady Gminy Lichnowy w całości poświęcona planowanej inwestycji, do której udziału został zaproszony inwestor przedsięwzięcia.

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do śledzenia transmisji.

Poniżej przedstawiamy schemat procedury administracyjnej w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wójt wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, biorąc pod uwagę wyniki uzgodnień i opinii, ustalenia zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa.

Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wskazuje przesłanki do odmowy wydania decyzji środowiskowej:

1. Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika zasadność realizacji przedsięwzięcia w wariancie innym niż proponowany przez wnioskodawcę, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, za zgodą wnioskodawcy, wskazuje w decyzji wariant dopuszczony do realizacji lub, w razie braku zgody wnioskodawcy, odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia.

2. Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika, że przedsięwzięcie może znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia, o ile nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 34 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

3. Jeżeli z oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wynika, że przedsięwzięcie to wpływa negatywnie na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 oraz art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odmawia zgody na realizację tego przedsięwzięcia, o ile nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 68 pkt 1, 3 i 4 tej ustawy.

Dla zrozumienia istoty sprawy należy również mieć na względzie, że uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest pierwszym etapem w procesie inwestycyjnym, a jej wydanie następuje m.in. przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz decyzji o pozwoleniu na budowę i zatwierdzeniu projektu budowlanego.

Decyzja ustalająca środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia daje inwestorowi prawo do wystąpienia o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i pozwolenia na budowę oraz zatwierdzenia projektu budowlanego. Jednak jest to prawo, a nie obowiązek a z samego faktu uzyskania decyzji środowiskowej nie wynika w jakikolwiek sposób, że inwestor posiada tytuł do nieruchomości i prawo do realizacji tej inwestycji.

W postępowaniu środowiskowym bada się jedynie zgodność planowanego zamierzenia z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Decyzja środowiskowa nie stanowi jednak aktu, który dawałby podstawę do rozpoczęcia robót i realizacji inwestycji, a tym samym nie narusza na tym etapie inwestycyjnym żadnego prawa osób trzecich i bezpośrednio nie powoduje wyrządzenia szkody lub nieodwracalnych skutków.

Stroną postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Przez obszar ten rozumie się:
1) działki przylegające bezpośrednio do działek, na których ma być realizowane przedsięwzięcie;
2) działki, na których w wyniku realizacji lub funkcjonowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska;
3) działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem."

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto