Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Bulwarze nad Nogatem w trakcie modernizacji [ZDJĘCIA]. Wzdłuż zamkowego muru widać pierwsze efekty

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Fot. Radosław Konczyński
Już gołym okiem widać efekty prac na bulwarze nad Nogatem w Malborku. Pracownicy firmy Strabag, która realizuje inwestycję, układają już chodnik na jednym z odcinków.

Jak wiadomo, modernizacja bulwaru obejmuje odcinek od wiaduktu kolejowego do końca Kąpieliska Miejskiego przy ul. Wileńskiej. Wykonawca początkowo skupiał się na środkowej części - w okolicy Szkoły Łacińskiej, gdzie powstała infrastruktura podziemna, położono kilka warstw nawierzchni głównego traktu i wytyczono nowe ścieżki.

Obecnie najwięcej dzieje się na odcinku od kładki przy zamku do wiaduktu kolejowego, gdzie układany jest już nowy chodnik. Z kolei na drugim końcu całej inwestycji - na obrzeżach kąpieliska - powstaje parking na 26 miejsc dla aut. Tu w przyszłości będzie można zostawić samochód i przejść się bulwarem w kierunku zamku.
W tym rejonie inwestycji zniknęło ogrodzenie kąpieliska, nie tylko stare, które prosiło się o wymianę, ale też to nowsze - w dobrym stanie. Płot kolidował z szerokością przyszłej ścieżki.

Przebudowa bulwaru to nie tylko wymiana nawierzchni traktu spacerowego, ustawienie nowych ławek i oświetlenia. W okolicy Szkoły Łacińskiej ma powstać tzw. strefa prestiżu jako miejscu wypoczynku. Ale to również okazja do uporządkowania bardzo przyziemnych spraw. Na przykład w przyszłości spacerowicze będą mieli możliwość skorzystania z toalety, która w formie szaletu kontenerowego zostanie zbudowana pod mostem drogowym. Ma też powstać ogrodzony szalet dla psów.

Przebudowa bulwaru nad Nogatem. Wybrane elementy

  • Ciągi piesze i pieszo jezdne z betonowej kostki brukowej o grubości 8 cm z posypką z kamienia naturalnego, w technologii płukanej oraz śrutowano-szczotkowanej, kolor piaskowo-beżowy. Schody z płyt split z posypką kolor „piaskowo-beżowy. Całość na podsypce cementowo piaskowej z podbudową z tłucznia i pospółki.
  • Plac miejski u stóp Szkoły Łacińskiej w formie trójkątnego pomostu, oparty na podkonstrukcji kompozytowej składającej się ze słupów oraz legarów. Całość pokryta drobno ryflowanymi deskami z drewna dębowego w kolorze naturalnym oraz z kompozytu (WPC) w kolorze jasnobrązowym. Plac miejski ogrodzony balustradą drewnianą, pochyloną, koloru brązowego. Przęsła balustrady wykonane z linki stalowej nierdzewnej o średnicy 8 mm.
  • Analogicznie zaprojektowano mniejszy placyk wypoczynkowy usytuowany na południe od placu miejskiego. Przęsła wykonane z liny konopnej.
  • Pozostałe elementy w formie ciągów pieszych równolegle do linii brzegowej rzeki – konstrukcja ze słupów oraz legarów wykonanych z drewna kompozytowego. Nawierzchnia z drewna kompozytu (WPC) w kolorze jasnobrązowym. Balustrady stalowe oraz kompozytowe.
  • Przebudowa zdegradowanych umocnień brzegowych - rozbiórka i wykonanie nowych. Ścianki szczelne z grodzic z PCV w kolorze ciemnobrązowym.
  • W centralnej części placu Miejskiego, na placyku południowym, a także na odcinku między kładką pieszą nad Nogatem a mostem kolejowym powstaną siedziska - ławki wyspowe z drewna dębowego na stelażu stalowym. Całość obudowana deskowaniem dębowym w kolorze jasny brąz.
  • Ławki, stojaki rowerowe, pojemniki na odpadki zlokalizowane wzdłuż ciągu pieszego zaprojektowano jako elementy z betonu architektonicznego oraz jak w przypadku ławek wyspowych na stelażu stalowym. Siedziska ławek dodatkowo wykończone deskami kompozytowymi. Metalowe elementy małej architektury malowane proszkowo na kolor antracyt matowy.
  • Przy zamku zaprojektowano gabloty informacyjne z betonu architektonicznego - tablica informacyjna mosiężna.
  • Przy zamku zaprojektowano makietę zamku malborskiego na stelażu z betonu architektonicznego.
  • Nie planuje się stałego ruchu pojazdów silnikowych, wobec czego miejsca parkingowe przewiduje się jedynie w rejonie Kąpieliska Miejskiego, przed wejściem na właściwy bulwar. Nawierzchnia miejsc postojowych z kostki betonowej w kolorze jasny granit oraz z betonowych płyt ażurowych.
  • Oświetlenie murów miejskich zgodnie z założeniami „Masterplanu iluminacji Malborka" opracowanego przez prof. dr. hab. Wojciecha Żagana.

Wykonawca, którym jest firma Strabag z Pruszkowa, ma czas aż do lipca 2022 r., by wykonać wszystkie prace, ale zapowiedział, że chce uwinąć się do końca 2021 r. I rzeczywiście nie zasypia gruszek w popiele, o czym mogą można się przekonać na własne oczy.

Koszt modernizacji bulwaru to prawie 11,4 mln zł. Na jego realizację miasto pozyskało dofinansowanie z Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 na zadanie, którego pełna nazwa to: „Rozwój potencjału turystyki rekreacyjnej i turystyki wodnej w miastach Swietłyj i Malborku (Faza 2)".

Malbork. Bulwar nad Nogatem zamienił się w długą plażę. Wyko...

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto