Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Malbork. Fałszywy agent CBA "wyczyścił" konto bankowe swojej ofierze. Policja i biuro apelują, by stosować zasadę ograniczonego zaufania

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Archiwum Polska Press
20 tys. złotych straciła mieszkanka Malborka. Uwierzyła oszustowi, że ten jest funkcjonariuszem Centralnego Biura Antykorupcyjnego i przekazała mu hasła do konta bankowego. Prawdziwi policjanci teraz szukają sprawcy.

Niestety, tym razem dała się oszukać 44-letnia mieszkanka Malborka. Oszust zadzwonił do niej w czwartek (11 lutego) około godz. 13.

- Przestępcy modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywaną przez nich formą jest oszustwo „na policjanta”. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy i wyłudzają pieniądze, podając się za funkcjonariusza policji i CBŚP. Udają też funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego - przypomina asp. Sylwia Kowalewska, oficer prasowy KPP Malbork.

Tym razem przestępca podał się za agenta CBA. Ofiarę wybrał z książki telefonicznej, a potem zadzwonił do niej na telefon stacjonarny. Dalej nastąpił ciąg zdarzeń, który prawdziwi funkcjonariusze już niestety znają, bo zbyt wiele razy słyszeli o tym od pokrzywdzonych. Oszust opowiedział, że rozpracowuje szajkę złodziei, którzy kradną pieniądze z kont bankowych.

Powiedział, że pieniądze, które rozmówczyni posiada na koncie w banku, mogą być zagrożone i powinny natychmiast zostać zablokowane. Operacja ta miała być wykonana przez "funkcjonariusza" po otrzymaniu haseł dostępowych od właścicielki konta. Kobieta przekazała oszustowi wszystkie potrzebne dane, żeby „ochronić” swoje oszczędności. W ten sposób sprawca wypłacił z jej konta prawie 20 tys. złotych - relacjonuje asp. Sylwia Kowalewska.

Uwaga! Policja kolejny raz przypomina: nigdy nie udostępniajmy nieznanym osobom swoich danych wrażliwych, w tym haseł do kont. Ponadto trzeba pamiętać, że policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwonią z takim żądaniem. Nigdy też nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach operacyjnych zmierzających do zatrzymania sprawców przestępstw.

- Uzyskiwanie danych personalnych lub danych do logowania w różnych serwisach poprzez wprowadzanie w błąd lub za pomocą złośliwego oprogramowania to dziś częste sposoby działania oszustów. Aby móc się przed nimi chronić, należy stosować się do kilku zasad bezpieczeństwa i przede wszystkim należy ograniczyć zaufanie. Jedną z podstawowych zasad jest ochrona danych - dodaje rzeczniczka malborskiej policji.

Także CBA w związku z pojawiającymi się przypadkami oszustw na funkcjonariusza tej formacji ostrzega i przypomina:

  • CBA nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem;
  • CBA nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach;
  • zachowaj ostrożność w kontaktach z osobami nieznajomymi;
  • nie informuj, w jakiej wysokości i w jakich bankach gromadzisz oszczędności;
  • nigdy na czyjeś zlecenie nie pobieraj gotówki i nie przekazuj jej nieznajomym, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
  • po rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego i opowiedz o zdarzeniu.

Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce policji lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Malbork. Oszustwo "na termomiksa" to już plaga. Sprawdź też,...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto