Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Lisewa Malborskiego nie będą mogli chodzić wzdłuż mostu kolejowego. PKP PLK nie pozostawiają złudzeń

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Nie ma mowy o udostępnieniu mieszkańcom kładki dla pieszych na moście kolejowym między Lisewem Malborskim a Tczewem – odpowiadają nam PKP Polskie Linie Kolejowe. Pod petycją w tej sprawie podpisało się prawie 1300 osób.

"Przykro jest patrzeć na nieczynny most porastający trawą"

Przed wyborami władze gminy Lichnowy wysłały pismo do Jarosława Sellina, wiceministra kultury i dziedzictwa narodowego, generalnego konserwatora zabytków, oraz do posła PiS Kazimierza Smolińskiego. W imieniu mieszkańców poruszyli temat mostów na Wiśle - drogowego i kolejowego. O ile dla tczewian zabytkowa przeprawa drogowa, należąca do samorządu powiatu tczewskiego, jest, a raczej byłaby po odrestaurowaniu cudem techniki, o tyle dla mieszkańców gminy Lichnowy to „obiekt pierwszej potrzeby”. W 2010 roku wraz z zamknięciem mostu dla ruchu Lisewo Malborskie i pobliskie miejscowości zostały w dużym stopniu „odcięte” od Tczewa. Oczywiście, zostaje pociąg i dostosowanie się do rozkładu jazdy PKP albo nadkładanie kilometrów samochodem przez Most Knybawski.

- Od momentu zamknięcia tego mostu, czyli od 2010 roku składano wiele deklaracji jego remontu i szybkiego przywrócenia do ruchu pieszego, a przede wszystkim kołowego. Mieszkańcy gminy Lichnowy są zdesperowani i zmęczeni ciągłymi obietnicami bez pokrycia. Czekają na otwarcie mostu już tyle lat, a i tak wciąż brak nadziei na jego dopuszczenie do użytkowania w ciągu bliżej określonego czasu. Przykro jest im patrzeć na nieczynny most porastający trawą i niszczejący z roku na rok – napisali do wiceministra i posła w imieniu mieszkańców Jan Michalski, wójt Lichnów, i Anna Grunau-Drążek, przewodnicząca Rady Gminy Lichnowy.

CZYTAJ TEŻ: Mieszkańcy Lisewa Malborskiego pytają: kiedy „molo” będzie mostem?

Włodarze przypomnieli, że od 2012 roku trwają prace polegające na odbudowie nieczynnego od 2010 roku mostu i do tej pory „wydatkowano ogromne środki finansowe z pieniędzy podatników”. A teraz martwi ich, że może przepaść promesa na 65 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład „z uwagi na brak możliwości ogłoszenia przetargu”. Jednym z problemów jest brak możliwości zapewnienia wkładu własnego przez władze powiatu tczewskiego, które oczekiwały wsparcia ze strony Muzeum II Wojny Światowej (na moście ma powstać jego filia) i MKiDN.

Wiceminister odpowiedział władzom gminy Lichnowy, że w tym zakresie „dodatkowym wsparciem mogłoby być pozytywne zaopiniowanie i poparcie starań Starosty Tczewskiego o uzyskanie wkładu własnego z rezerwy ogólnej Prezesa Rady Ministrów na realizację inwestycji”.

Mieszkańcy Lisewa Malborskiego chcieliby chodzić wzdłuż torów

Skoro nie wiadomo, co dalej z mostem drogowym, w Lisewie Malborskim odżył pomysł, by dla ruchu pieszego udostępnić kładkę na moście kolejowym.

Byłoby to częściowe rozwiązanie problemu komunikacyjnego dla mieszkańców gminy Lichnowy do czasu uruchomienia komunikacji przez most drogowy – wyjaśniają wójt i przewodnicząca Rady Gminy w piśmie, do którego dołączyli petycję z 1299 podpisami mieszkańców.

Wiceminister odpowiedział, że ten temat leży poza kompetencjami jego resortu, ale dodał, że „niezależnie od powyższego dostrzegam zasadność przedstawionych argumentów dotyczących budowy przedmiotowej kładki i w pełni ją popieram”.

PKP Polskie Linie Kolejowe jednak nie pozostawiają złudzeń.

- Specyfika mostu kolejowego, który objęty jest dodatkowymi przepisami o zarządzaniu kryzysowym – w tym szerokość chodnika technologicznego, brak oddzielenia ciągu pieszego od czynnych torów kolejowych, brak odpowiedniej nawierzchni czy też wysokość balustrady od strony rzeki, uniemożliwiają adaptację mostu i dostosowanie do potrzeb użytku publicznego, w tym wykorzystania w ruchu pieszo-rowerowym. Na moście kolejowym w Tczewie znajduje się jedynie chodnik technologiczny, dostępny tylko i wyłącznie dla przeszkolonych pracowników kolei. Wstęp osób postronnych na ten obiekt jest zabroniony – podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

12 października minęło 166 lat od oddania do użytku Mostu Tczewskiego. Jego budowa w drugiej połowie XIX wieku trwała sześć lat.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto