Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Malborka pociągiem już nie tylko do Kwidzyna, ale po staremu do Grudziądza. Kończy się 6-letnia inwestycja na linii kolejowej 207

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Obecnie pociągi jeżdżą jeszcze tylko do Kwidzyna i z powrotem. Od 3 września będą kursowały do Grudziądza.
Obecnie pociągi jeżdżą jeszcze tylko do Kwidzyna i z powrotem. Od 3 września będą kursowały do Grudziądza. Radosław Konczyński
Wszystko wskazuje na to, że od 3 września znów będzie można dojechać pociągiem z Malborka do Grudziądza, bo PKP Polskie Linie Kolejowe oddadzą do użytku brakujący odcinek rewitalizowanej linii 207 do granicy województwa pomorskiego. Tego dnia zacznie też kursować, dawno tu niewidziany jeszcze w czasach przed modernizacją, skład dalekobieżny.

Pociąg dalekobieżny znów będzie jeździł przez Kwidzyn i Sztum

Z dniem 3 września br. zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy pociągów. PKP Intercity S.A. poinformowały, że pociąg TLK Flisak relacji Katowice-Gdynia Główna (i z powrotem), który kursuje przez Malbork, zmieni trasę. Obecnie jeździ przez Iławę linią nr 9, a po zmianie będzie kursował linią 207 przez Sztum, Kwidzyn i Grudziądz – a dalej już tak samo do Jabłonowa Pomorskiego, Płocka, Łodzi na Śląsk.

Ta wiadomość ucieszyła kwidzynian.

Oznacza to, że po wielu latach mieszkańcy naszego miasta będą mogli bez przesiadek i dojazdów korzystać z bezpośredniego pociągu dalekobieżnego łączącego Trójmiasto z aglomeracją śląską - poinformował Urząd Miejski w Kwidzynie.

To fakt, starsi pasażerowie pamiętają, że składy dalekobieżne kursowały przez miasto do lat 90. ubiegłego wieku.

Decyzja PKP Intercity wiąże się z zakończeniem przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rewitalizacji odcinka linii 207 od Malborka do granicy województwa pomorskiego, czyli inwestycji trwającej formalnie już od maja 2017 roku (podpisanie umowy na wykonawstwo). Przypomnijmy, że obecnie szynobusy jeżdżą tylko na odcinku Malbork-Kwidzyn, oddanym do użytku w lipcu 2021 roku. Na odcinku z Kwidzyna do Grudziądza nadal funkcjonuje tylko autobusowa komunikacja zastępcza, a opóźnienie inwestycji miało związek przede wszystkim z osunięciem się nasypu kolejowego w Rozpędzinach koło Kwidzyna.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą prace związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 207 na odcinku Gardeja – Kwidzyn. Aktualnie inwestycja jest w trakcie odbiorów. Wznowienie ruchu pociągów planowane jest wraz z wrześniową korektą rozkładu jazdy pociągów od dnia 3 września br. - potwierdza Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP PLK.

CZYTAJ TEŻ: Już bezpieczniej na przejeździe kolejowym w Malborku. Zaczęły działać tak wyczekiwane rogatki

Jak wylicza „peelka”, na odcinku Kwidzyn-Gardeja podróżni skorzystają z przebudowanych, wygodniejszych peronów na stacjach Gardeja, Sadlinki oraz na przystanku Dziwno (z wyższych konstrukcji będzie łatwiej wsiąść do pociągów). Powstały pochylnie dla osób poruszających się na wózkach, z kolei z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących nawierzchnia peronów jest antypoślizgowa ze ścieżkami naprowadzającymi z wypukłą fakturą. Zamontowano wiaty, ławki, gabloty na informacje dla pasażerów i rozkłady jazdy oraz oznakowanie. Po zmroku perony będą oświetlane przez lampy z energooszczędnymi oprawami LED.

Pociągi pojadą sprawniej i bezpieczniej po nowym torze. Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów, dzięki nowym urządzeniom i nawierzchni na 8 przejazdach kolejowo-drogowych – dodaje Przemysław Zieliński.

Można więc już podsumować, że realizacja zadania pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” trwała około około sześciu lat - z różnych przyczyn, nie tylko tych technologicznych (konieczność budowy nowego nasypu kolejowego w Rozpędzinach), ale też z powodu pandemii koronawirusa i zmiany wykonawców. Jak podają PKP PLK, wszystkie prace zostały zrealizowane za kwotę 230 mln zł netto przy współfinansowaniu w wysokości 85 proc. ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2013-2020.

Powstaje dokumentacja dla modernizacji linii 207 do Grudziądza

PKP PLK obecnie przygotowują się do modernizacji odcinka linii 207 od drugiej strony, czyli z Grudziądza do granicy województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. W trakcie powstawania jest dokumentacja projektowa, którą za kwotę 4,33 mln zł netto na zlecenie państwowej spółki przygotowuje firma Multiconsult Polska Sp. z o.o.

- Pierwszym etapem przygotowania inwestycji dla lepszych podróży koleją z Grudziądza w stronę Kwidzyna i Malborka oraz do Trójmiasta jest wykonanie dokumentacji projektowej. Określi ona zakres wymiany torów oraz remont mostów i wiaduktu. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym mają zwiększyć prace na przejazdach kolejowo-drogowych – informuje Przemysław Zieliński.

Umowa na przygotowanie dokumentacji została podpisana w marcu 2021 roku. Natomiast sama realizacja inwestycji - jak podawały wówczas PKP PLK S.A. - „przewidziana jest po zabezpieczeniu środków w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027”.

Kiedyś więc autobusy komunikacji zastępczej znów wrócą na trasę Kwidzyn-Grudziądz. Ale gdy już linia 207 z Malborka do Grudziądza zostanie w pełni wyremontowana, wtedy podróż pomiędzy tymi miastami ma skrócić się o 15 minut. Takie przynajmniej jest założenie wynikające z przewidywań, że pociągi pasażerskie będą jeździły z prędkością do 120 km/h.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto