ZSP 3 w Malborku. Młodzieżach na ITB Berlin - największych targach turystycznych świata

RK
Fot. ZSP 3 w Malborku
Uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku, kształcący się w klasach technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej, długo będą pamiętać tę wycieczkę. Wielkie wrażenie zrobiły na młodzieży największe na świecie Targi Turystyczne ITB Berlin.

Do Berlina pojechało 40 uczniów pod opieką trzech nauczycielek i w asyście pilota i tłumacza, którego zapewnił Urząd Marszałkowski w Gdańsku. Oto, jak młodzież wspomina pobyt w stolicy Niemiec:

Jako fachowcy od turystyki i hotelarstwa byliśmy bardzo ciekawi tego miasta, wyobrażaliśmy sobie, jak mogą wyglądać największe targi na świecie, byliśmy ciekawi, gdzie będziemy mieszkać i jak wygląda sam Berlin.
Przez cały pobyt w Berlinie mieszkaliśmy w Hostelu A&O bardzo blisko centrum. Hostel zrobił na nas niezwykle pozytywne wrażenie – przestronne, 4-osobowe pokoje z łazienkami i toaletami, standard i czystość obiektu zaskoczyły nas. Całości dopełniały pyszne śniadanka, które personel hotelu serwował co rano – chrupiące, ciepłe bułeczki nawet największych śpiochów wyciągały z łóżek. Tak samo smaczne były lunch pakiety, jakie dostawaliśmy przed wyprawą na zwiedzanie, oraz wieczorne kolacje. Obiekt spisał się na 200 proc. pod każdym względem.
Pani pilot [podczas zwiedzania Berlina - dop. red.] opowiadała nam o historii tego niezwykłego miasta, prowadziła historycznymi zaułkami. Pokazywała nam miasto, które ma dwa oblicza – historyczne i nowoczesne, nawet misie – symbol Berlina pomalowano w fantastyczne wzory i kolory. Na naszym szlaku znalazła się największa i najważniejsza protestancka katedra - Berliner Dom, wieża telewizyjna z niezwykłą kulą, w której mieści się taras widokowy, i restauracja. Pod zegarem Urania daliśmy sobie chwilę wolnego, aby poczuć klimat tego fascynującego miasta. Po woli zapadał zmrok, a nam zdawało się, że Berlin dopiero budzi się do życia. Na placu przybywało ludzi, muzyka ulicznych grajków mieszała się z odgłosami miasta, które wciąż nas czymś zaskakiwało.
Sobota, 8 marca, jak przystało na Dzień Kobiet powitała nas pięknie i słonecznie. Zapomnieliśmy o zmęczeniu, przed nami przecież najważniejszy dzień – wizyta na największych targach ITB Berlin. Tego, co widzieliśmy, nie da się opisać słowami – wyobraźcie sobie podróż dookoła świata w jeden dzień, pełną smaków, kolorów i dźwięków… my tego doświadczyliśmy! Targi okazały się niesamowite, pod każdym względem zasługują na miano najlepszych. W tym roku przewodził im Meksyk, ale inne państwa także nie pozostawały w tyle. Polska prezentowała się elegancko i z fantazją, Kuba uwodziła rytmami salsy, Hiszpania kręciła publicznością w ognistym tango, a Berlin zachęcał do chwil nostalgii z okazji 25-lecia zburzenia muru.
Targi dostarczyły nam wielu wrażeń, których nie da się opisać. Zmęczeni chodzeniem, oszołomieni tym, co widzieliśmy, po 6 godzinach wyruszyliśmy na przygodę z Berlinem. Sobotnie popołudnie przebiegło pod hasłem "Zachód i Wschód". Zwiedziliśmy Kudamm, Europa Center i fantastyczny kościół Cesarza Wilhelma, gdzie wysłuchaliśmy pięknego koncertu wokalnego. Potsdamer Platz urzekł nas nowoczesnością, mienił się wspaniałymi barwami, rozświetlając ciemności. Nasze zwiedzanie zakończyliśmy przy dawnym punkcie kontroli na granicy Berlina Wschodniego i Zachodniego. Widzieliśmy Mur Berliński – a raczej jego zachowane fragmenty i poznaliśmy historię tych dramatycznych lat.
W niedzielę (9 marca) po śniadaniu podsumowaliśmy nasz wyjazd, dokonaliśmy analizy SWOT i ruszyliśmy do Reichstagu – siedziby niemieckiego parlamentu, który udostępnia zwiedzającym szklaną kopułę. Spacer spiralną rampą na sam szczyt obfitował w cudowne widoki, elektroniczny audioguide na bieżąco przekazywał nam informacje o budowlach widocznych z otaczającego nas miasta. Potem przespacerowaliśmy się pod Bramę Brandenburską, a z niej najsłynniejszą ulicą Berlina – Unten den Linden. Naszą przygodę ze stolicą Niemiec zakończyliśmy pod pomnikiem Holokaustu – betonową konstrukcją z olbrzymich bloków. Chwila zadumy i odosobnienia, czas na osobiste refleksje i… to już koniec, wsiadamy do autokaru i wracamy do Malborka.
Dla większości z nas to była pierwsza wizyta w Berlinie, ale już teraz wiemy, że na pewno nie ostatnia. Przypomnijmy wyjazd możliwy był dzięki uczestnictwu szkoły w projekcie „Pomorskie – dobry kurs na edukację. Szkolnictwo zawodowe w regionie a wyzwania rynku pracy”, którego  głównym celem jest poprawa jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego w województwie pomorskim. Dziękujemy Urzędowi Marszałkowskiemu za taką fantastyczny wycieczkę, dzięki Wam spełniły się nasze marzenia.

Materiał przygotowany przez uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Malborku.