MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Powiat malborski. Rozbudowa drogi krajowej nr 22. Na jakim etapie są prace projektowe?

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Fot. Radosław Konczyński
Wszystko wskazuje na to, że z pięciu odcinków DK 22, które mają być zmodernizowane w powiecie malborskim, najbliżej realizacji jest etap Cisy - Malbork. Sprawdziliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na jakim etapie są przygotowania do inwestycji.

Jak się dowiedzieliśmy w gdańskim oddziale GDDKiA, obecnie są prowadzone postępowania projektowe na rozbudowę i przebudowę drogi krajowej nr 22 w województwie pomorskim na niemalże jej całej długości. W powiecie malborskim - od Wisły do granicy województwa warmińsko-mazurskiego - jest pięć odcinków:

  • Knybawa – Gnojewo
  • Gnojewo – Cisy
  • Cisy – Malbork
  • Malbork
  • Królewo – granica województwach

Ścieżka połączy Cisy i Malbork

„Jedźmy” od zachodu na wschód. Na odcinek między Knybawą a Gnojewem trwają odbiory i weryfikacja przygotowanej dokumentacji projektowej obejmującej ok. 5,6 km drogi krajowej. Tutaj jednym z newralgicznych punktów jest skrzyżowanie DK 22 z drogami powiatowymi na wysokości Kończewic.

Od marca br. trwa przygotowanie projektów dla odcinka Gnojewo – Cisy. Tu ma powstać na całej długości ciąg pieszo-rowerowy oraz zostaną przebudowane trzy skrzyżowania. Planowane zakończenie prac i weryfikacji przedłożonej dokumentacji powinno nastąpić do połowy przyszłego roku – wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Prace dotyczące kolejnego odcinka, Cisy - granica Malborka, są już bardziej zaawansowane. Pod koniec listopada br. GDDKiA złożyła wniosek do wojewody pomorskiego o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. To ostatni etap przed ogłoszeniem przetargów na wykonawstwo. W ramach tej inwestycji ma zostać przebudowane ok. 550 m drogi krajowej i ma powstać ok. 1,5-kilometrowy ciąg pieszo-rowerowy. Dzięki temu niezmotoryzowani będą mogli bezpiecznie przemieszczać się pomiędzy obiema miejscowościami. Obecnie do dyspozycji mają wąskie pobocze.

Na dokumentację dla Malborka potrzeba więcej czasu

Dalej mamy Malbork i odcinek od skrzyżowania DK 22 (al. Rodła) z ulicą Mickiewicza do granicy miasta. Władze miasta przez wiele miesięcy nie mogły dojść do porozumienia z inwestorem m.in. w kwestii ekranów dźwiękochłonnych, rond, a przede wszystkim układu drogi. GDDKiA jest zdania, że nie ma przesłanek do budowy drogi 2-jezdniowej na całej al. Wojska Polskiego. Stanęło na tym, że burmistrz wydał decyzję nakazującą zbadanie, jak cała inwestycja będzie oddziaływać na szeroko rozumiane środowisko, w tym oczywiście na życie mieszkańców Malborka.

- Dokończenie przejścia przez Malbork w kierunku Królewa o długości ok. 3,5 km jest w trakcie projektowania. Został nałożony przez burmistrza Malborka obowiązek przygotowania raportu oddziaływania na środowisko. To wpłynie na wydłużenie prac przy dokumentacji projektowej – mówi Piotr Michalski.

W trakcie odbiorów projektów jest natomiast odcinek DK 22 od przebudowanego kilka lat temu skrzyżowania w Królewie (w okolicy lotniska wojskowego) do granicy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego o długości ok. 10,5 km.

Wszystkie odcinki DK22 mogą być w przyszłości realizowane niezależnie od siebie, po zatwierdzeniu i uzyskaniu stosownych uzgodnień oraz decyzji administracyjnych – informuje Piotr Michalski.

Posłowie z Pomorza pytali o nasze drogi

Kilka miesięcy temu o pomorskie drogi pytali ministra infrastruktury posłowie Michał Urbaniak i Artur Dziambor. W odpowiedzi na interpelację, otrzymanej 10 kwietnia br., dowiedzieli się między innymi, że „w ramach kompleksowej rozbudowy droga krajowa nr 22 została skierowana do realizacji przez obecny rząd na całym odcinku przebiegającym przez województwo pomorskie”. Cała inwestycja została podzielona na poszczególne zadania:

  • rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku granica województwa – Buszkowo - planowana data zakończenia realizacji zadania: marzec 2022 r.,
  • odcinek Chojnice – Czersk - planowana data zakończenia realizacji zadania: lipiec 2023 r.,
  • odcinek Czersk – Czarna Woda - planowana data zakończenia realizacji zadania: marzec 2023 r.,
  • odcinek Czarna Woda – Zblewo - planowana data zakończenia realizacji zadania: wrzesień 2022 r.,
  • odcinek Zblewo – Starogard Gdański - planowana data zakończenia realizacji zadania: lipiec 2023 r.,
  • odcinek Starogard Gdański – Swarożyn - planowana data zakończenia realizacji zadania: wrzesień 2021 r.,
  • odcinek Czarlin – Knybawa - planowana data zakończenia realizacji zadania: grudzień 2020 r. (już wiadomo, że termin nierealny – dop. red.),
  • odcinek Knybawa – Gnojewo - planowana data zakończenia realizacji zadania: kwiecień 2022 r.,
  • odcinek Cisy – Malbork - planowana data zakończenia realizacji zadania: październik 2021 r.,
  • odcinek Malbork – Królewo - planowana data zakończenia realizacji zadania: czerwiec 2022 r. (mało prawdopodobny termin realizacji – dop. red.),
  • odcinek Królewo – granica województwa - planowana data zakończenia realizacji zadania: kwiecień 2023 r.

W ramach rozbudowy wzmocniona zostanie nawierzchnia drogi do przenoszenia obciążeń o nacisku 11,5 t/oś, wybudowane zostaną brakujące ciągi pieszo–rowerowe oraz chodniki, a także wykonane zostaną inne istotne działania z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. takie jak budowa lub przebudowa skrzyżowań, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej czy budowa zatok autobusowych, dobudowa lewoskrętów, budowa rond, budowa kładek, montaż znaków aktywnych – odpowiedziało Ministerstwo Infrastruktury pomorskim posłom.

Budowa dróg dojazdowych do mostów w Malborku. Będzie łatwiej...

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto