Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trakt Jana Pawła II ma być odbetonowany. Taki jest plan władz Malborka, bo umożliwi to pozyskanie środków na przystosowanie do zmian klimatu

Anna Szade
Anna Szade
Trakt Jana Pawła II na Starym Mieście w Malborku łączy Bramę Mariacką z kościołem św. Jana Chrzciciela i zamkiem.
Trakt Jana Pawła II na Starym Mieście w Malborku łączy Bramę Mariacką z kościołem św. Jana Chrzciciela i zamkiem. Radosław Konczyński
Trakt Jana Pawła II w Malborku dawno przestał być reprezentacyjnym deptakiem, którym aż przyjemnie przespacerować. A przecież w dawnym mieście tętniło to właśnie tam tętniło życie. Teraz jest pomysł, by szeroki chodnik choć częściowo ustąpił miejsca zieleni.

Trakt Jana Pawła II w Malborku. To miało być centrum Starego Miasta

Trakt Jana Pawła II w Malborku jest jest dowodem na to, że projektant inspirował się przedwojenną koncepcją przestrzenną tej części miasta. Osiedle zaprojektował gdański architekt Szczepan Baum. Trakt był centralnym punktem obecnego Starego Miasta, a wówczas Osiedla XX-lecia PRL, bo taką nazwę nosiło osiedle do lat 90. To wzdłuż niego stanęły powtarzalne czterokondygnacyjne bloki.
Drugą linię zabudowy zajęły proste punktowce oraz zaplecze handlowe i usługowe w postaci pawilonów. Powstała więc atrakcyjna, jak na lata 60., sypialniana enklawa miasta, za którą autor otrzymał nawet nagrodę ministra budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych.

Dziś jedni się krzywią, inni zachwycają modernistyczną architekturą.

Sama odbudowa ma zamysł. Gdy powstawała, była najmodniejsza na świecie. Jej gabaryt dostosowany jest do zamku, do panoramy miasta. Kształtowanie tego miasta w białym tworzywie, na tle murów obronnych i czerwonej cegły murów obronnych i zamku, to był bardzo dobry wybór. Od strony Nogatu miasto prezentuje się właściwie. Projekt był wiele razy nagradzany. Trzeba o tym powiedzieć mieszkańcom, że mieszkają w jednym z nielicznych miast w Europie, które zostało odbudowane w stylu modernistycznym – wielokrotnie podkreślała prof. Danuta Kłosek – Kozłowska z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, członek Międzynarodowego Komitetu Naukowego Miast Historycznych ICOMOS.

Ale, jak stwierdziła sama profesor, choć to tzw. stare miasto jest świetnie zachowane i jest pięknym osiedlem mieszkaniowym, to jednak nie jest wolne od problemów, bo „rynku nie ma i miasta się tutaj nie poczuje”. Tym bardziej, że infrastruktura sprzed ponad pół wieku jest już mocno nadwyrężona. Na stan szerokiego traktu wielokrotnie skarżyli się mieszkańcy, był też przedmiotem interpelacji radnych.

Będzie remont? Miasto planuje odbetonowanie i zieleń, które będą sprzyjać małej retencji

Modernizacja latami odkładana jest na później. Władze liczyły, że pozyskają fundusze w ramach prac przy Ratuszu. Ale skoro nawet zabytek nie uzyskał dofinansowania, to co tu mówić o wielu metrach kwadratowych chodnika.
Teraz pojawiła się zupełnie inna szansa, czyli przystosowywanie miejskich przestrzeni do zmian klimatu. Magistrat wytypował do takiej adaptacji właśnie Trakt Jana Pawła II.

Jak odczytywać taki pomysł?

To oznacza odbetonowanie. Przygotowujemy Trakt Jana Pawła II, by dalej służył przechodniom za chodnik, ale chcemy zmniejszyć ilość betonu do zieleni – tłumaczy Marek Charzewski, burmistrz Malborka.

Co ciekawe, jest to bardzo realny plan, bo przedsięwzięcie trafiło na listę zadań do realizacji w ramach funduszy, które otrzyma Miejski Obszar Funkcjonalny Malbork- Sztum.
Na razie urzędnicy są na etapie przygotowania dokumentacji tej przyszłej metamorfozy.

Wtedy będziemy mogli wykorzystać środki z osi „Adaptacja do zmian klimatu”. Tam kładziony jest duży nacisk na odbetonowywanie miast i tworzenie przestrzeni zielonych – podkreśla Marek Charzewski.

Warto się spieszyć, bo zakończenie naboru wniosków w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, czyli w skrócie FenIKS, zaplanowane jest na trzeci kwartał 2023 r. Podmioty, które chcą ubiegać się o dofinansowanie muszą posiadać pozwolenie na budowę.
Kilka dni temu, podczas nadzwyczajnej sesji Rady Miasta, uruchomione zostały fundusze na projekt i studium wykonalności. Łącznie to ponad 86 tys. zł.

Odbetonowanie ma pomóc w zagospodarowaniu wód opadowych i roztopowych i wspierać małą retencję. Zieleń dodatkowo ma także przeciwdziałać w powstawaniu tzw. wysp ciepła. A prócz poprawy warunków termicznych, podwyższa też wilgotność, poprawia lokalną cyrkulację powietrza, sprzyja oczyszczaniu powietrza z zanieczyszczeń.

MOF Malbork-Sztum będzie miał do dyspozycji 2 283 254 euro na ten cel. Główne działania planowane są w Malborku i Sztumie. Ich wartość jest szacowana na 3 304 002,83 euro.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto